Zorgbreed-nieuwsbrief

Lees de nieuwsbrief met alle info voor Zorgbedrijf-medewerkers. Elke week nieuwtjes en tips!

8 december 2023

Nieuws deze week, voor medewerkers:

Levenbeschouwelijke zorg: wat en waarom?

In elk woonzorgcentrum is er iemand die je als medewerker of bewoner kan aanspreken voor levensbeschouwelijke zorg. Wat is dat juist? Dat vertelden we al in een sessie op de ZB Experience Days, maar herhalen we hier graag:

Bekijk alle vacatures

Vind een nieuwe collega

Een terugblik op het jaar na de cyberaanval ...

"Collega’s, ik herinner het me nog alsof het gisteren was. Exact 1 jaar geleden werden we wakker met een wel zeer wansmakelijk sinterklaasgeschenk: een cyberaanval op de systemen die draaiden bij Digipolis (de ICT-leverancier van Stad Antwerpen, OCMW, politie, scholen en een deel van het Zorgbedrijf). Op 6 december werd zeer vroeg in de ochtend duidelijk dat er rare dingen gebeurden op het netwerk en systemen onbeschikbaar werden. Daardoor gingen alle alarmbellen bij ICT af en hebben we rond 6 uur 's ochtends onze crisiscel opgestart en de crisisroom in gebruik genomen. Tegen 8 uur was duidelijk wat er aan de hand was, werd de impact ingeschat en wisten we al vrij snel dat dit wel eens lang zou kunnen aanslepen.

Er was dus een cyberaanval en volgende systemen deden het niet meer:

  • De kassa’s in de dienstencentra en woonzorgcentra
  • M3M – het pakket om medicatie te bestellen
  • Het Zorgdossier
  • Mijn Planning
  • Planon (systeem voor klusjes, werkorders, huurcontracten)
  • Rapportering
  • De Z-schijf (voor zij die hun data nog niet op Sharepoint hadden staan)
  • Het callcenter
  • Een aantal koppelingen naar bv. het rijksregister en Mijn Zorgbedrijf

Gelukkig had Zorgbedrijf al een groot aantal applicaties in een eigen veilige omgeving gezet, en droegen we veiligheid hoog in het vaandel, waardoor we nog konden mailen en Sharepoint, het intranet, CRM, onze boekhouding veilig en wel beschikbaar bleven. Bij de collega's van de stad was dat helaas niet zo. Nadat de impact duidelijk was, zijn we gestart met de nodige communicatie naar de bevoegde instanties: onze eigen interne kanalen, leveranciers, banken, het Agentschap Zorg en Gezondheid, de Vlaamse Toezichtscommissie, de Gegevensbeschermingsautoriteit, het Cert, crisisoverleg met Digipolis …

Wat me vooral is bijgebleven is het ondernemerschap om er samen tegenaan te gaan binnen ons bedrijf – ik word er nog steeds stil van als ik eraan denk. Die gedrevenheid van al onze medewerkers om ondanks deze crisis goede zorg te willen blijven verlenen verdient nog steeds een dikke pluim. Zo werkten alle diensten tegen 10 uur een alternatieve werkwijze uit om de volgende dag(en) en weken - en als het moest maanden - verder te kunnen, desnoods met potlood en papier. Wij met zijn allen tegen de cybercriminelen met maar één doel voor ogen: we blijven goed voor onze klanten zorgen!

En zo geschiedde: om 10 uur was er een noodplan klaar voor de medewerkers die met de kassa werkten, Kwaliteit en Zorg hadden excelsjablonen om het zorgdossier tijdelijk te vervangen, de technische dienst had een noodplan, onze medewerkers van de planning begonnen aan een huzarenstuk om iedereen zijn of haar planning op te maken in Excel, met de artsen was er een noodplan rond medicatie bestellen, facturatie maakte zich op om alle bewegingen te registreren, hr werd in paraatheid gebracht om de lonen te vrijwaren en desnoods met voorschotten te werken, het callcenter kon verder werken met een workaround … Kortom tegen de middag wist iedereen wat te doen en kon ICT dankzij deze goede samenwerking met haar leveranciers gaan kijken hoe we snel en toekomstgericht alles terug konden opbouwen, en dit op en in een eigen veilige omgeving.

Onder het moto ‘never waste a good crisis’ hebben we vervolgens de cyberaanval aangewend om een aantal zaken grondig en versneld aan te pakken, denk maar aan:

  • Vervangen van M3M door into.care waarbij via NFC-stickers het dossier op de smartphone opengaat, en de wijziging van medicatieleverancier (van ZNA naar Multipharma).
  • Het versneld overschakelen naar Sharepoint om al onze documenten veilig in de cloud beschikbaar te hebben.
  • De rapporteringsomgeving werd vervangen door PowerBi op 1 jaar in plaats van 3.
  • De planning, zorgdossier, kassa, … werden in een eigen of bij de leverancier veilige omgeving gezet met 'tussenschotten'.
  • Veel kleine intranettoepassingen werden gewijzigd en als apps beschikbaar gemaakt bv. op je smartphone.
  • Er werd een eigen koppeling opgezet naar het rijksregister.
  • Planon werd ineens overgezet naar de allernieuwste cloudversie.

Op alle niveaus werd onze digitale veiligheid naar een zeer hoog niveau gebracht door onder andere verder in te zetten op MFA (mutifactor authentificatie) en extra veiligheidssoftware. Daardoor zitten we momenteel op een veiligheidsniveau van ong. 82%, terwijl de gemiddelde Belgische onderneming tussen de 20 en 40% zit.

Op 1 januari deed ik een ronde in een aantal woonzorgcentra om chocolade te brengen voor de medewerkers die tijdens de feestdagen werkten, en een dame zei me: 'Ik ben altijd tegen heel die digitalisering geweest – maar ik zal toch blij zijn dat het terug allemaal in orde is.' Een ander verhaal speelde zich enkele maanden geleden af toen een van onze verzekeringsmaatschappijen te vroeg een communicatie deed naar al onze medewerkers (een mail werd op een vrijdagavond gestuurd). Wel, ik moet zeggen dat ik nog nooit zo veel mails en Facebookberichten heb gezien van verontruste medewerkers die dachten dat er terug een cyberaanval was. Die alertheid is nodig en wordt absoluut gewaardeerd.

Tenslotte wil ik vooral 1 jaar na die cyberaanval mijn ICT-team in het bijzonder bedanken voor hun niet aflatende inzet, de lange dagen en nachtelijke uren, de vele overlegmomenten, de ontelbare telefoons en mails. Daarnaast ook dank je wel aan alle teams die achter de schermen hebben gewerkt om onze medewerkers hun planning te kunnen bezorgen, sjablonen te maken, facturatie rond te krijgen, controles te doen. En natuurlijk bedankt aan al onze medewerkers die ondanks de cyberaanval goed voor onze klanten zijn blijven zorgen, zowel thuis, in onze assistentiewoningen als in onze woonzorgcentra en jeugdzorgcentra. Het is en was één Zorgbedrijf voor onze klanten en tegen de cybercriminelen. Dikke pluim en mijn eeuwige respect!"

Dimitri De Rooze
directeur Data, Digitale Transformatie & Procurement

Infosessies in woonzorgcentra: vertel het verder!

Voor wie meer wil weten over het leven in een woonzorgcentrum, organiseren we nu per locatie infosessies. Tijdens deze infosessie krijgt iedereen alvast antwoord van onze medewerkers op vragen als: hoe is het om te wonen in een woonzorgcentrum? Wat zijn de maandelijkse vaste kosten en wat zit hierin inbegrepen? Welke extra ondersteuning kunnen we u bieden? We sluiten elke infosessie af met een rondleiding doorheen het woonzorgcentrum en we bezoeken ook een kamer. 

Volgende dinsdag jobdag in Wilrijk

Vragen als medewerker?

Problemen op de werkvloer?

Hoe kan je bellen via wifi in plaats van het gsm-netwerk?

In grote gebouwen is het bereik van het gsm-signaal niet altijd voldoende. Daarom heeft Nextel nu een optie beschikbaar gesteld om te bellen via wifi. Dat zal in veel gevallen de kwaliteit van je verbinding sterk verbeteren.

1. Je opent eerst de telefoon-app (het groene belknopje), tikt op de drie puntjes rechtsboven en kiest Instellingen.

2. Tik op 'bellen via wifi' en zet de schakelaar aan. Op sommige toestellen kan je nu nog kiezen tussen voorkeur wifi of mobiel netwerk. Kies dan wifi.
 

3. Het kan enige tijd duren vooraleer bellen over wifi actief wordt. Als het zover is krijg je bovenaan een icoontje van een telefoontje met een wifisignaal. Ook het oproepknopje toont nu een wifilogo. Je toestel zal vanaf nu automatisch het beste signaal kiezen.

LOCATIE IN DE KIJKER

Huize Berchem krijgt cadeaus

Amir, polyvalent medewerker van Huize Berchem, stelde het dienstencentrum kandidaat voor een wedstrijd van Het Nieuwsblad en Bol.com. En hij werd bekroond als een echte 'Kerstmaker' en won een waardebon voor leuke cadeaus en versiering voor het kerstfeest met de klanten. "Het kerstfeest is altijd bijzonder op een plek als deze. Er zijn heel wat eenzame bewoners, die eigenlijk alleen nog elkaar hebben. Er zijn er ook bij die amper toekomen met hun centjes." zegt Amir, "Ons budget voor het feest is beperkt. Ik droomde ervan om het eens een keer uitbundiger te kunnen maken en om iedereen een wauwgevoel te kunnen bezorgen. Met extra kerstballen en -slingers, met een mooie kerstboom en fraaie lichtjes. En vooral ook een klein pakje voor elk van de bewoners."  

Sinterklaasfoto's op Instagram!

Deze week passeerde ook de Sint in heel wat dienstencentra en woonzorgcentra. Leuke foto's vind je in de medewerkersgroep op Facebook en op Instagram.

Naar de Facebookgroep voor collega's

Naar onze posts op Instagram

JOUW PERSONEELSVOORDEEL

-25% op STOX Energy Socks

Door compressiesokken te dragen voorkom je vermoeide en zware benen. Hoe werkt het? Door de compressie wordt de bloedsomloop verbeterd. Hierdoor worden er meer afvalstoffen afgevoerd, herstellen je spieren sneller en heb je minder last van koude, pijnlijke of gezwollen voeten. Je voelt je energieker, dankzij deze bijzondere kousen. Bij STOX vind je kousen voor overdag of tijdens het sporten, voor mannen en vrouwen.

 

 

Bekijk dit voordeel

Hoe kan je van dit voordeel profiteren? 

  1. Ga naar de aanmeldpagina en vul je logingegevens in. Tik in het pop-up-scherm op 'accepteren'.

  2. Tik in de zoekbalk 'STOX', als je er niet automatisch belandt. Zo vind je de pagina met dit voordeel.

  3. Maak je kortingscode via de knop 'Genereer jouw code' en klik vervolgens op 'naar de webshop' voor je online bestelling.

IN DE SCHAKEL

Graag meer advies?

  • Bel gerust het Schakel-team op 03 431 32 33
  • Kom langs in onze winkel op de Bredabaan 386 in Merksem 
  • Bekijk en/of bestel online in onze webwinkel

Een opleiding volgen?

Alle info op één plek