Zorgbreed-nieuwsbrief

Lees de nieuwsbrief met alle info voor Zorgbedrijf-medewerkers. Elke week nieuwtjes en tips!

Lees mee:

Hr-nieuws

Je hospitalisatieverzekering bij Ethias

Zorgbedrijf heeft opnieuw een collectieve hospitalisatieverzekering afgesloten bij verzekeringsmaatschappij Ethias, die de beste voorwaarden aanboden van de ingeschreven kandidaten. Dit is goed nieuws voor de medewerkers van Zorgbedrijf Antwerpen omdat de huidige verzekeraar gewoon doorloopt en je vandaag nog steeds verzekerd bent via Ethias. Indien je je gezinsleden aansloot, zijn zij ook nog steeds verzekerd. Wij vinden een hospitalisatieverzekering een essentieel onderdeel van ons pakket aan verloning, vergoedingen en voordelen. De enige medewerkers vandaag die geen hospitalisatieverzekering hebben zijn medewerkers die na 2009 in dienst zijn gekomen en hebben gekozen om geen maaltijdcheques te ontvangen en geen hospitalisatieverzekering. Ze ruilen deze voordelen in tegen 6 bijkomende vakantiedagen. De medewerkers van Zorgbedrijf Brasschaat kregen reeds een aparte communicatie en zij zullen dus vanaf nu ook aangesloten worden bij Ethias als verzekeraar. Zij ontvangen een nieuwe Assurcard.

Antwoorden op deze vragen vind je hier op het intranet:

  • Wat moet ik doen als ik in het ziekenhuis wordt opgenomen?
  • Hoe krijg ik de kosten van mijn hospitalisatie vergoed?
  • Hoe verkrijg ik een attest van aansluiting?
  • Welke kosten worden door Ethias vergoed?
  • Wat als ik uit dienst of op pensioen ga?
  • En wat als ik met pensioen ga? 

Vraag nu de meeste van je vakantiedagen dit jaar aan

Jaarlijks wordt er veel gepuzzeld met de vakantieplanning. We schuiven vaak onze vakanties voor ons uit omdat we denken: ‘wie weet wat gebeurt er nog dit jaar?’ Een goede vakantieplanning is echter belangrijk. Je collega’s willen ook vakantie en zekerheid over wanneer ze met vakantie kunnen. Je hebt je rust af en toe nodig. Een goede spreiding is noodzakelijk om onze klanten goed te blijven helpen. We willen dat iedereen tijdig eens rust heeft en er eens tussenuit kan. Dus de vakantieplanning moet weer gemaakt worden. We merken uit controles dat dit nog niet gebeurd is op veel plekken. Eigenlijk moet je je vakantie aanvragen voor 1 februari. We vragen dan ook dat alle medewerkers deze opmaken conform onze regels (die ook afgesproken werden met de vakbond).

Herlees hier op het intranet de juiste regels over:

  • Hoeveel dagen vakantie heb ik?
  • Tot wanneer kan ik mijn verlof aanvragen?
  • Mag ik vakantie overdragen?

Moeten deze regels echt? Ja, we hebben afspraken gemaakt en houden ons daar aan. Dit omdat een goede vakantieplanning belangrijk is. Jij en je gezin willen gerust zijn dat de vakantie verzekerd is en vast ligt. Wij willen gerust zijn dat de dienstverlening gegarandeerd blijft en dat je collega’s tijdens je vakantie de zaken voor mekaar kunnen krijgen. De hr-dienst zal ook op maandbasis rapporteren op de directie. We zullen deze maand vooral rapporteren of deze afspraken gevolgd worden. We zullen ingrijpen als dit niet het geval is, in het belang van alle mensen die hun aanvraag reeds deden en ook zekerheid willen over hun vakanties.
 

Belangrijk is dus:

  • Plan zeker volgende week je vakantie in als je dat nog niet deed en maak je vakantieaanvragen volgens de bovenliggende regels.
  • Plan 80% van je vakantie dit jaar nu al in en spreid zoals aangegeven ook de verplichte dagen per kwartaal.
  • Zorg ervoor dat je per kwartaal minimaal 2 dagen vakantie plant. Indien je overkwam vanuit OCMW Antwerpen dan zijn dit 4 dagen per kwartaal.

Evaluatie: hoe deed jij het afgelopen jaar?

Dit jaar hebben we na de covid-periode de evaluaties terug ingevoerd. Tegen half februari zou je een gesprek met je leidinggevende moeten hebben gehad omtrent hoe je het deed vorig jaar. Iedereen heeft recht op feedback.

Sommige mensen hebben angst voor evaluaties, maar dat hoeft niet. Evaluaties zijn niet gemaakt om mensen te straffen of te ontslaan, integendeel. Ze zijn er om samen met je baas te kijken naar hoe je je job doet, wat je al goed kan, waar je in uitblinkt, wat je gerealiseerd hebt en trots op mag zijn, waarvoor we op je kunnen rekenen, hoe je de zaken doet, hoe je gedrag is en wat je sterktes zijn. Daarnaast heeft iedereen van ons ook aandachtspunten. Uiteraard heeft iedereen valkuilen, werkpunten, zaken die hij of zij nog kan aanleren en verbeteren. Dat is geen kritiek, het is eerder aandacht hebben voor de kansen die er zijn om zaken anders, nog beter, efficiënter, meer draaglijk voor jezelf… te doen.

De evaluatie bestaat dus tegenwoordig slechts uit deze twee rubrieken. De eerste betreft hoe het afgelopen jaar was. Wat was er goed? Hoe heb je gewerkt? De andere rubriek is er om te spreken over waar je aan kan (of zelf wil) werken, of je ambitie hebt en zo ja dewelke (en hoe we je erbij kunnen helpen), wat je kan verbeteren (en hoe uiteraard).


Een evaluatie gaat over ten eerste over je geleverde werk (objectief, meetbaar…) en ten tweede over je gedrag en attitude (even belangrijk). Soms is het moeilijk voor mensen om opmerkingen te krijgen en zeker als je die in je beleving voor het eerst hoort… (Soms worden ze wat scherper verwoord in een evaluatie of komen meerdere voorbeelden samen). Zeg gerust in het gesprek wat het met je doet, hoe je je voelt… maar laat het ook bezinken. Misschien denk je er na een nachtje slapen anders over. Wees dus ook kritisch voor jezelf, want feedback is niet bedoeld om je neer te halen, wel om je aan te zetten ermee aan de slag te gaan. Complimenten zijn uiteraard even belangrijk als aanbevelingen.

Antwoorden op veelgestelde vragen vind je op het intranet:

  • Ik heb nog nooit eerder een evaluatie gehad. Kan dat?
  • Ik had een moeilijk jaar, moet ik bang zijn?
  • Ik heb nog geen uitnodiging gekregen van mijn leidinggevende. Wat moet ik doen?
  • Ik heb geen baas. Wat nu?
  • Moet ik me voorbereiden?
  • Krijg ik ook de uitslag en moet ik die ondertekenen?
  • Ik kreeg 'voldoende'. Wat betekent dit?
  • Ik kreeg 'ongunstig'. Ben ik nu ontslagen of staat mij dit te wachten?
  • Mag ik de resultaten van mijn collega’s vragen?

Vertel het verder: onze volgende jobdag

De cyberaanval en de gevolgen voor onze digitale systemen

Zoals je waarschijnlijk merkte, zijn er problemen met verschillende ICT-toepassingen. Dat komt door een cyberaanval op de servers van Digipolis. Heel wat mensen werken hard aan oplossingen. Daarom verzamelen we de meest up-to-date info op deze pagina

Zag jij onze nieuwste DC-campagne voor de brasserie al?

De campagne die de komende weken in onder andere Gazet van Antwerpen en op Facebook zien is, zet onze dienstencentra in de kijker. Waarom doen we dit? We willen laten weten dat we er niet alleen zijn voor Antwerpse senioren. Maar ook voor:

  • Jonge gezinnen die bij ons terecht kunnen voor een lekkere, gezonde en betaalbare maaltijd.
  • Of voor studenten of freelancers die bij ons de ideale co-workingplaats vinden waar het warm en gezellig studeren of werken is met gratis wifi.
  • Zelfs vriend(inn)en die elke week afspreken voor een koffie en gebakje kunnen in een dienstencentrum om de hoek terecht.

Want in elke Antwerpse buurt is er wel een dienstencentrum van Zorgbedrijf Antwerpen te vinden.

Kom allemaal binnen en zet u erbij!

Goesting in een break?

Sinds vorige week verschijnt het menu ook op de schermen in onze dienstencentra zodat klanten en bezoekers meteen weten wat ze kunnen eten. Alles werd zo ingesteld dat het menu van de dag na een bepaald uur verdwijnt en wordt vervangen door het menu van de volgende dag. Ook de datum onderaan verandert mee, zodat iedereen een duideijk beeld heeft van wat er wanneer geserveerd wordt. Zag jij onze maaltijden al voorbij komen?

 

LOCATIE IN DE KIJKER

Maria van 't Zand op tv ... met Jeroen Meus

In de eerste aflevering van Jeroen Meus' nieuwe programma 'Dagen zonder broer' verscheen Maria. Ze hadden elkaar al eens eerder ontmoet, lang geleden. Maar toen ze hoorde van het overlijden van Jeroens broer, heeft ze hem een kaartje geschreven, om haar medeleven te betuigen. Dat gebaar deed Jeroen opnieuw op bezoek gaan bij Maria, in woonzorgcentrum 't Zand op Linkeroever. In zijn zoektocht naar wat rouw, achterlaten en meenemen is. En in dat gesprek deelt Maria wat ze nog graag zou willen doen. Kijk hoe ze uit die belevenis 'herinneringen tankt', die haar helpen op moeilijke momenten. (De hele aflevering zien, dat kan hier op de website van VRT.)

 

Bekijk de video met Maria en Jeroen op Facebook

Geniet van een voordelig dagje wellness

Geniet van de vernieuwde sauna's, het uitzicht over het Geuldal vanaf de ligweide en bubbel weg in de warme thermale baden en whirlpools tijdens jouw wellness bezoek bovenop de Cauberg. Laat jezelf in de watten leggen en geniet van de vele vernieuwingen bij Thermae 2000 in Valkenburg (vlak over de Nederlandse grens).
Surf naar ons Corporate Benefits platform en ontdek hoe je volgende voordelen kunt genieten:
  • 29,25 euro voor een dagentree t.w.v. 49.50 euro
  • 23,75 euro voor een avondentree t.w.v. 39,50 euro
Actie geldig tot 31 maart 2023

 
Bekijk dit voordeel

Hoe kan je van dit voordeel profiteren? 

  1. Meld je aan op het medewerkersplatform.

  2. Klik dan in het lijstje rechts onderaan op 'Mijn voordelen'.

  3. Zo kom je op ons Benefits-at-Work-platform.

  4. Je korting bij Thermae 2000 vind je hier.

IN DE SCHAKEL

SOLDEN SOLDEN SOLDEN

Tijdens de hele maand januari vind je bij zorgwinkel De Schakel een heleboel interessante kortingen!

Graag meer advies?

  • Bel gerust het Schakel-team op 03 431 32 33
  • Kom langs in onze winkel op de Bredabaan 386 in Merksem 
  • Bekijk en/of bestel online in onze webwinkel