Het is misschien wat onopgemerkt gebleven, maar we hebben er de laatste jaren echt wel voor gekozen zoveel mogelijk in te zetten op loopbaankansen voor iedereen. We hebben opnieuw een recordaantal deelnemers aan P-600 (waar medewerkers binnen de woonzorgcentra kunnen een opleiding volgen tot verpleegkundige aan geweldige voorwaarden). Ook al wou men door de druk die we dagelijks ervaren sommige mensen een jaar uitstellen, wij hebben dit geweigerd omdat we als directie vinden dat we niemand kansen mogen afnemen. Het is aan ons om er oplossingen voor te vinden, maar iedereen die gemotiveerd is om door te groeien ook de kans te bieden waar mogelijk. We werken aan een opleidingsprogramma voor polyvlante medewerkers en kamerzorgmedewerkers om zich om te scholen tot logistieke kracht. We hopen daar volgend jaar ten laatste mee te kunnen beginnen. Waarom ? De minister voorziet dat logistieke medewerkers terug in een woonzorgcentrum aan de slag kunnen erkend als logistiek medewerker. We hebben vandaag nog een handvol mensen die deze studie ooit deden en die binnen IFIC een betere verloning kennen dan de medewerkers kamerzorg. Is dit oneerlijk ? Wij kunnen enkel vaststellen dat heel velen onder jullie ook het talent hebben om deze studie succesvol af te ronden. Enkel, studeren en werken is een moeilijke combinatie. Wij willen daar dus een oplossing voor vinden. Want dan kunnen we veel mensen opleiden en ook helpen een stapje te zetten in hun loopbaan met op kop betere arbeidsvoorwaarden die de minister terug wil financieren. Wij wachten nu op de finale invoering ervan door de minister en zoeken nu reeds naar hoe we de opleiding maximaal kunnen aanbieden. Eens er meer nieuws is contacteren we jullie. Weet wel dat dit ook kan via de eerder vermelde modaliteiten in een ander artikel in deze Zorgbreed.
Maar we bieden ook intern veel andere mensen kansen. Binnen de klantendienst werd actief gewerkt aan het hebben van hoofden die uit eigen huis komen, liefst uit de klantendienst zelf. Voor de Groepspraktijk werden drie managers gevonden die allemaal reeds voor ons werkten in de woonzorgcentra en veel ervaring en kennis inbrengen . We hebben mensen gevonden in eigen huis die doorstromen naar Directeur Zorg, manager Facilities, Buurtzorgcoördinator, Buurtzorgmanager, Hoofd Wonen en Leven, verpleegkundige, Projectmedewerker, … We willen dit beleid actief doorzetten. We nemen binnenkort door pensionnering afscheid van drie directieleden: Elly Daneels, Frank De Roeck en Frank Van den Broeck. We willen deze directieleden vervangen met interne kandidaten indien het juiste talent voorhanden is. We denken dat die kans groot is en dus zullen deze vacatures binnenkort verschijnen. Soms denken mensen, "directeur financiën, directeur zorg, … : “is dat iets wat ik kan” ? Soms willen mensen daar op voorhand even over van gedachten wisselen, of misschien willen mensen wel eens een potentieelmeting om meer zekerheid te verwerven. Wel dit kan allemaal, maar dan moet iemand die interesse heeft even een afspraak vragen via mirjam.coppens@zorgbedrijf.be bij onze directeur HR, Joeri De Ren. Hij maakt graag tijd voor je en bekijkt dan met jou de opties of de af te leggen weg. We willen deze mensen reeds aan boord hebben voor de pensionneringen telkens om een goede overdracht mogelijk te maken en goede integratie binnen de directie. We willen zo ook tijdig voor hen kunnen beginnen aan de zoektocht naar vervangers.