Zorgbreed-nieuwsbrief

Lees de nieuwsbrief met alle info voor Zorgbedrijf-medewerkers. Elke week nieuwtjes en tips!

Lees mee:

Nieuwe stap naar IFIC-loonmodel: welke functies?

In de Zorgbreed van 4 februari vertelden we jullie over IFIC. We vertelden dat IFIC een nieuw loonmodel is, dat na de privé-zorgsector nu ook toegepast wordt op de publieke zorgsector. We vertelden dat er een begeleidingscommissie samengesteld werd om IFIC toe te passen op Zorgbedrijf Antwerpen en op Zorgbedrijf Brasschaat. We vertelden dat Zorgbedrijf een enorm gevarieerd aanbod aan diensten heeft waarvan de functies niet altijd verbonden zijn aan dezelfde sector. Concreet zal IFIC dus niet voor iedereen zijn.

Vandaag kunnen we jullie vertellen dat we met de begeleidingscommissie een aantal stappen gezet hebben. Zo hebben we reeds het toepassingsgebied afgebakend.  Dit betekent dat we de vele diverse functies van onze organisaties collectief (als groepen van functies dus en binnen bepaalde dienstverlening) hebben kunnen verbinden aan de overeenkomstige barema's binnen IFIC. 

Hoe werd het toepassingsgebied afgebakend ? 

We hebben al het personeel onderverdeeld in logische categorieën. Per categorie werd bepaald of IFIC van toepassing is of niet. We lichten het hier toe: 

  • Komen ZEKER in aanmerking voor IFIC : Alle zorgfuncties zoals verzorgenden en zorgkundigen van de gezinszorg, de medewerkers van de groepspraktijk en van Wonen & Leven binnen het WZC (verpleegkundigen, zorgkundigen, ergotherapeuten, kinesisten, animatoren…) en de thuisverpleging.  Deze laatste groep is nieuw.  De thuisverpleging valt niet binnen wat we ‘de Vlaamse publieke geregulariseerde zorgsector’ noemen, maar onder de federale regelgeving.  Echter, ook voor deze sector werd ondertussen een traject opgestart op nationaal niveau voor de invoering van IFIC.
  • Voorlopig worden door de publieke sector volgende functies niet meegenomen in IFIC : Alle medewerkers van de dienstencentra, de medewerkers van de jeugdzorg, klantenbegeleiding, kwaliteit (Q-partners), management van zorgorganisaties (buurtzorgmanagers en management assistent/ stafmedewerker).  Deze zijn nog niet vervat in deze fase van de uitrol van IFIC.  Wij kunnen vandaag niet stellen wanneer dit en of dit wel het geval zal zijn.  Eens er meer nieuws is communiceren we hier uiteraard over. 
  • Komen niet in aanmerking voor IFIC: alle administratief personeel, dienstenchequemedewerkers (vervoer en poets), kinderopvang (de Vlindertuin), de ondersteunende diensten (Ballaarstraat), productie van eten (keukenpersoneel), en de middenstand (alle polyvalente medewerkers), technisch onderhoud… 
    De functies binnen deze categorieën komen niet in aanmerking voor IFIC omdat ze binnen een andere sector vallen dan de Vlaamse zorgsector. Concreet gaat het om diensten die ofwel commerciële activiteiten uitvoeren volgens de fiscus of functies die nog niet in aanmerking komen voor financiering en waarover nog geen enkel engagement werd uitgesproken. 

Hoe verloopt het verder? 

De functies binnen de categorieën die in aanmerking komen voor IFIC worden gemapt aan een IFIC-barema. Vervolgens zullen we nominatief door de lijsten gaan. Daarna maken we een individueel voorstel op en mogen de betrokken medewerkers kiezen om in IFIC in te stappen of niet. We plannen de individuele voorstellen aan te leveren op 7 april.  Voor enkele groepen medewerkers werden er nog vragen gesteld aan IFIC en enkele andere overheidsinstellingen om een finaal antwoord te krijgen op de al dan niet toewijzing in IFIC van deze medewerkers.  Indien de bovenstaande opsomming dus nog wijzigt zullen we ook dit terugkoppelen. We hebben de overheid ook gevraagd om garanties aangaande de financiering van alle toegewezen functies.  We zijn hierin niet alleen, maar de ganse commissie wil graag zeker zijn van het door de overheid geformuleerde engagement. 

Waar kan je terecht met je vragen? 

We openen een FAQ op intranet. Heb je een vraag, ga gerust hier even kijken. Wordt je vraag er toch niet beantwoord? Dan kan je terecht bij het medewerkerscontactcenter.

De stand van je contracturen op 31 maart

We naderen einde maart. Elk jaar nemen we dan de stand van de contracturen op 31/3 en dan moet er eigenlijk afgetopt worden. Je mag zoals elk jaar ook dit jaar -16 tot + 16 staan en dan deze uren gewoon meenemen naar de volgende periode van 1 jaar. Bij alle andere standen van de uren moet er ofwel ingevorderd worden of moet er uitbetaald worden. We weten dat dit steeds erg gevoelig is. Zoals elk jaar zullen we de foto nemen op 31/3 en zullen we nadien enkele zaken doen:

  • Met de leidinggevenden in dialoog gaan naar oorzaak / naar mogelijkheden tot het wegwerken op korte termijn.
  • Met de vakbonden door de lijsten gaan en de principes afklokken zoals we dat elk jaar doen.   
  • Bij specifieke issues (langdurig ziek, een stand die niet klopt door foute registraties van je werkuren of door een speciale oorzaak  zoals bijvoorbeeld de complexe registratie bij progressieve werkhervatting) zorgen dat de contracturen juist gezet worden. Dit is echter een zaak die we continu monitoren en voor veel mensen werd doorheen het jaar hier steeds aan gewerkt.

We willen nog eens benadrukken dat het ideale streven uiteraard is dat je zowat elke maand binnen de grenzen van de -16 en + 16 blijft. Zo kan je op termijn steeds uit de ‘problemen’ blijven. Want teveel uren betekent ook vaak te weinig rust. We zullen dus ook bij de leidinggevenden kijken hoe we naar oplossingen kunnen streven. Covid-19 veroorzaakte vaak gekke sprongen in de urentellers doordat er mensen extra insprongen, sommigen te weinig werk hadden bij momenten (doordat er bijvoorbeeld klanten uitvielen in de thuiszorg). We zullen het komende jaar hopen dat de situatie zich stabiliseert en we terug wat dat betreft in een normale cyclus terecht komen. We gaan dan ook elke maand terug veel strakker monitoren en bekijken hoe we oplossingen zoeken voor er zich problemen voordoen. Want op het einde van de rit wil niemand veel in – of veel in + staan. Beiden zijn niet goed voor de gemoedsrust. We houden iedereen die dus buiten de – 16 of + 16 valt nadien uiteraard individueel op de hoogte. 

Update uit Lozanahof

Sinds 1 maart 2022 zijn de verslagen van de zorginspectie publiek raadpleegbaar via de website van het Agentschap Zorg en Gezondheid. Naar aanleiding van die beslissing vernam je via de pers misschien dat Lozanahof - naast 12 andere Vlaamse woonzorgcentra en een groep van assistentiewoningen - op de zwarte lijst staat. Voor Lozanahof werd er in de pers ook gesproken over ‘het voornemen tot schorsing of intrekking van de erkenning’. Ook al lazen sommigen al onze reactie in de pers, toch willen we graag nog eens duiden wat er nu wel en niet aan de hand is.

In april 2021 kreeg Lozanahof een inspectiebezoek. In september ’21 kwam de zorginspectie opnieuw op bezoek en toen werd er vastgesteld dat er architecturale tekortkomingen waren aan het gebouw (zoals de staat van de gevel). Deze tekortkomingen zijn - ondanks de covidpandemie - ondertussen opgelost. Daarnaast was er volgens de zorginspectie een personeelstekort voor verpleegkundigen.

Het klopt dat Lozanahof de vooropgestelde personeelsnorm niet haalde volgens de normen van de zorginspectie. Die norm is gebaseerd op het aantal fysieke kamers bewoond en onbewoond. Als we echter kijken naar het aantal effectief bewoonde kamers, voldoet Lozanahof wel aan de personeelsnorm zeker na toepassing van de zogenaamde substitutieregel die door 50% van de Vlaamse woonzorgcentra wordt toegepast. Deze regel laat toe dat andere zorgdiploma’s worden meegeteld in het vereist aantal verpleegkundigen. Op het tekort aan verplegend personeel werd ook maximaal ingezet door onder meer interimkrachten en nieuwe aanwervingen.

Dit hebben we destijds ook geantwoord aan de zorginspectie. Wat we wel begrijpen is het gevoel van wantrouwen dat de zorginspectie kreeg tijdens het inspectiebezoek aangezien sommige van onze medewerkers niet in staat waren om gevraagde zaken meteen aan te tonen. Toch was onze verbazing groot dat we in februari 2022 te horen kregen dat het Agentschap Zorg en Gezondheid overwoog om de erkenning van Lozanahof te schorsen of zelfs in te trekken. We vinden het dan ook onrechtvaardig dat het Agentschap zo’n voornemen overweegt en uitspreekt in de pers. Zeker zonder bijkomende inspectie die kwam vaststellen of er sinds september ’21 vooruitgang was of niet.

Daarom hebben we bij ontvangst van de brief van het Agentschap meteen een onafhankelijke gerechtsdeurwaarder aangesteld om die voortgang te laten vaststellen. Daarnaast hebben we formeel protest aangetekend bij het Agentschap en bepleiten we eind deze maand ons standpunt bij de beroepscommissie van de zorginspectie.

Er is dus geen reden om ongerust te zijn. Vooreerst betreft het een voornemen om de erkenning te schorsen en geen beslissing. Toch gaan we nu al in beroep tegen dit voornemen omdat we het niet eens zijn. Maar zelfs mocht het tot een effectieve schorsing komen dan kan elke huidige bewoner blijven wonen in Lozanahof. We mogen dan enkel gedurende zes maanden geen nieuwe bewoners opnemen.

Doe een online cursus 'feedback vragen'

Je wil weten hoe je beter kan worden in je job? Benieuwd naar wat je werkpunten zijn? Dan kan je zelf feedback vragen aan anderen ... maar hoé vraag je dat? Dat leer je in 2 uur in de online GoodHabitz-cursus (2 punten), vol handige tips om een nog betere versie van jezelf te worden.

Locatie in de kijker

Jodelahiti in De Zeelbaan

Bianca, medewerker van dienstencentrum De Zeelbaan in Merksem: "Hier wordt regelmatig gefeest en gedanst. Op onze Tiroleravond waren wel 50 mensen. Wie wilde mocht zich verkleden in het thema en dat lieten sommigen zich geen twee keer zeggen. Eerst een lekker menu, met goulash en rösti natuurlijk. En daarna zorgde dj Banan voor de sfeer, gezelligheid en polonaises!"

 

Volg dienstencentrum De Zeelbaan op Facebook

Een Facebookpost die iedereen moet zien? Stuur een mailtje naar de Zorgbreed en we zetten jullie graag in de kijker.

-15% op een abonnement op de Zoo en Planckendael

Hop van continent naar continent en ontdek er de wonderlijke dieren ... wanneer je maar wil. Als abonnee van ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael krijg je een jaar onbeperkte toegang (zelfs een uurtje vroeger 's morgens) en tal van extra voordelen. Download jouw exclusieve kortingsbon en regel je abonnement bij de ledendienst van de dierentuin.

Bekijk dit voordeel

Hoe kan je dit voordeel genieten?

Hoe maak je gebruik van deze korting?

  1. Meld je aan op het medewerkersplatform.

  2. Klik dan in het lijstje rechts onderaan op 'Mijn voordelen'.

  3. Zo kom je op ons Benefits-at-Work-platform.

  4. Meer info over je dit voordelig abonnement vind je hier.

In De Schakel

Graag meer advies?

  • bel gerust het Schakel-team op 03 431 32 33
  • kom langs in onze winkel op de Bredabaan 386 in Merksem
  • bekijk en/of bestel online in onze webwinkel (met gratis thuislevering)