Zorgbreed-nieuwsbrief

Lees de nieuwsbrief met alle info voor Zorgbedrijf-medewerkers. Elke week nieuwtjes en tips!

Lees mee:

Kijk mee naar de nieuwste Zorgkijker

Over de thuisdienstencampagne, teamdagen, een leerevent en Joostens

Volg het hitteplan op elke locatie

Bij deze zomerse temperaturen volgen we het hitteplan op al onze locaties. Zo zorgen we ervoor dat onze klanten en medewerkers deze warme dagen comfortabel en gezond doorkomen. Wat moet je doen? Dat staat hier opgelijst. Die instructies gaan van aangepast beddengoed tot helpen drinken in woonzorgcentra, van extra schaduw in een dienstencentrumtuin tot alertheid van thuisdienstmedewerkers, van ventilatoren tot rustpauzes voor medewerkers.

Bekijk de regels van het hitteplan

10 tips om een heerlijke maaltijdbeleving te creëren

Aangenaam en lekker eten, dat is in al onze dienstencentra en woonzorgcentra heel belangrijk. Bovenal omdat dat voor onze klanten zo belangrijk is. Die kijken echt uit naar het middagmenu in een dienstencentrum of woonzorgcentrum. In woonzorgcentra kunnen bewoners bovendien niet kiezen of (en wat) ze komen eten, daar vraagt de maaltijdbeleving zelfs extra aandacht. Daarom enkele tips van team Facilities: zo zullen nog meer klanten tevreden zijn van een maaltijd bij ons.

Bij het Zorgbedrijf gaan eten, dat wordt extra gesmaakt dankzij jouw zorg. Ook in de ‘zorg voor de maaltijdbeleving’ kan jij het verschil maken. Denk bovenal: “Wat zou ik zelf appreciëren als ik in een brasserie ga eten?” Dat willen we ook onze klanten laten voelen. 

  1. Stem de sfeer en omkadering in de brasserie af op de verwachtingen van je klanten en bewoners. Op de ene locatie kan de ambiance wat familiairder zijn, op de andere verwachten klanten iets meer aandacht voor details. Onze brasseries zijn gericht op wie er over de vloer komt en passen bij de buurt waarvoor ze hun deuren openzetten.
  2. Kleed de tafel een beetje aan: een bloemetje, een veilig kaarsje op batterij, een herbruikbare tafelloper, een gevouwen servet … Ook een thematische eyecatcher of versiering in de ruimte kan een extraatje zijn bv. met de eindejaarsdagen of de start van de lente. (Daar kan trouwens een activiteit rond worden opgezet, om dat samen met klanten of bewoners te maken in een workshop, passend bij die couleur locale van je publiek.) 
  3. Verwelkom de mensen met de glimlach. Stapt een bezoeker voor het eerst binnen, dan kan een praatje of een gratis koffie als een hartverwarmende verwelkoming aanvoelen. Een klein gebaar, dat er simpelweg voor kan zorgen dat iemand nog eens terugkomt.
  4. Spreek de mensen niet betuttelend of berispend toe. Misschien hebben ze wat meer tijd nodig om zelfstandig te eten, geef hen dan ook rustig die tijd, zonder (non-verbale) druk. Al is je reactie goed bedoeld, al heb je weinig tijd: beslis niet voor hen dat ze klaar zijn met eten. Laat ook ruimte om zelf te kiezen bij andere details van de maaltijd: waar wil iemand zitten, bij wie? Met welk bestek, of graag fingerfood? Welke drank erbij? Koffie uit een tas of beker? Praat hierover gerust zonder taboes of veronderstellingen met onze klanten. Misschien kan je hen ook praktische tips geven: bijvoorbeeld makkelijker hanteerbaar bestek (tegen trillende handen), een stijlvolle cover voor kleding (in plaats van papieren slab) of een onbreekbaar wijnglas. Voor wie interesse heeft: verkrijgbaar in De Schakel!
  5. Gratis: een drankje met een extraatje. Een karaf kraantjeswater met een takje munt of een citroentje is een eenvoudig alternatief voor flessenwater, en ziet er net een beetje specialer uit. En vraag nu en dan op een attente manier of je mag bijschenken.
  6. Dresseer de borden mooi. En waarom geen schijfje citroen bij de vis of een beetje gehakte peterselie over het gerecht?
  7. Doe je nog een extra rondje met de soep of de kroketten? Doe dat dan rustig tafel per tafel, niet luidkeels door de brasserie. 
  8. Afruimen op de kar, met de afval- en bestekbak erop? Breng de vuile borden liever naar de keuken, zoals in een restaurant, 
  9. Hou je in de bediening aan de regels voor hygiëne. Pik geen kroketje uit de kom, in het midden van de zaal, bijvoorbeeld. Of neem bij het indekken een glas onderaan vast, om vuile vingers aan de rand te vermijden.
  10. Vraag of het lekker was, luister vriendelijk naar de reactie en geef die door aan collega's.

Dat zou jij allemaal toch veel aangenamer vinden als je ergens gaat dineren, niet? Wel, dat is waarom ook de maaltijdbeleving van onze klanten extra aandacht verdient, waarom mensen graag bij ons eten. Vertel trouwens ook je vrijwilligers over deze tips. Elke medewerker kan groeien in deze dienstverlening, personeelsleden én vrijwilligers. Heb je nog vragen of ideeën hierrond, praat dan gerust eens met je buurtzorgmanager. 

De Pelikaan niet langer onder verhoogd toezicht

Sinds 26 april 2022 stond De Pelikaan in Deurne onder verhoogd toezicht van de Zorginspectie van de Vlaamse overheid. Deze week vernamen we dat door de "fundamentele en duurzame verbetering" De Pelikaan van die lijst wordt geschrapt. Dat betekent dat geen enkel centrum van het Zorgbedrijf nu nog extra maatregelen of controles krijgt van de Zorginspectie! Dank je wel aan de medewerkers van De Pelikaan en alle ondersteunende diensten die dit realiseerden.

 

 

Lees de brief van Departement Zorg

Veiliger op de fiets: "seg, bedankt!"

Tips voor fietsers én automobilisten

Veel collega’s fietsen tegenwoordig naar het werk, en dat is goed nieuws. Meer dan de helft van de Vlamingen gebruikt regelmatig een (elektrische) fiets. Dit betekent helaas ook meer fietsongevallen. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) startte daarom een nieuwe campagne die fietsers en automobilisten motiveert om meer op elkaar te letten in het verkeer. Bekijk en deel de filmpjes.

Vind hier alle tips en video's

Goed gespeeld! De zesde plaats op het Bedrijventornooi softball

Vorige zaterdag speelde een Zorgbedrijfteam 'Zorgball' mee met het Bedrijventornooi softball van de Beveren Lions. Collega's van IT, hr en marketing & communicatie toonden hun slagkracht. Onder een stralende zon behaalden ze een mooie zesde plaats! Bekijk de sportieve foto's.

LOCATIES IN DE KIJKER

IJsjestijd!

Met het warme weer van de voorbije week zoeken onze klanten en bewoners het liefst de koelte op. Heel wat creatieve collega’s komen verfrissend uit de hoek om de dagen voor hen draaglijk te maken:

  • gepimpte lommerrijke terrassen in dienstencentra Arena en Molenhoek en woonzorgcentra Sint Anna en Gitschotelhof
  • riksja-ritten onder de bomen in woonzorgcentrum Vesalius
  • petanquen en sjoelen in de schaduw in woonzorgcentra Lichtenberg, Lozanahof en Vesalius
  • traktaties op huisgemaakte milkshakes in woonzorgcentrum De Pelikaan
  • verkoelende voetbaden in woonzorgcentrum Sint Bartholomeus
  • en natuurlijk veel ijsjes in dienstencentrum De Veldekens en in woonzorgcentra Melgeshof, Monnikenhof en De Pelikaan

 

Nog geen lid van de Facebookgroep voor alle collega's?

Nieuw! Volg en deel ook onze posts op Instagram

Tot -60% op Demeyere en Zwilling

Tijd voor nieuwe, kwalitatieve potten, pannen of messen in de keuken? Bekijk dan zeker de exclusieve 'flash sale' op een selectie Demeyere- en Zwilling-producten. Van een messenblok tot mosselpot, tegen extra voordelige prijzen. Op de rest van het assortiment krijg je trouwens -20%.

Bekijk deze voordelige aanbieding

Hoe kan je van dit voordeel profiteren? 

  1. Meld je aan op het medewerkersplatform.

  2. Klik dan in het lijstje onderaan op 'Mijn Voordelen'.

  3. Zo kom je op het platform van Benefits at Work / Corporate Benefits. Tik onderaan rechts in het pop-up-scherm op 'accepteren'.

  4. Tik in de zoekbalk 'Demeyere'. Zo vind je de pagina met dit voordeel

  5. Gebruik de twee links op deze pagina, om zo online je producten met korting te kopen.

IN DE SCHAKEL

Graag meer advies?
 

  • Bel gerust het Schakel-team op 03 431 32 33
  • Kom langs in onze winkel op de Bredabaan 386 in Merksem 
  • Bekijk en/of bestel online in onze webwinkel