Zorgbreed-nieuwsbrief

Lees de nieuwsbrief met alle info voor Zorgbedrijf-medewerkers. Elke week nieuwtjes en tips!

Lees mee:

Kom op tegen Kanker: steun ons Zorgbedrijf-fietsteam!

Wie zit er in het Zorgbedrijf-team?

Zorgbedrijf neemt van 18 tot en met 21 mei deel aan de 1000 km fietsen voor Kom op tegen Kanker.
Concreet starten alle ritten in Mechelen en komen ze in de late namiddag daar ook aan.

Wie zit er in het team? Johan De Muynck (250 km), Dimitri De Rooze (250 km), Els Druyts (125 km), Hans Van Lint (125 km) en Bart Vermeiren (125 km)

We zijn op zoek naar sponsoring voor ons Zorgbedrijf-team. Het team kan starten van zodra de kaap van 5500 euro bereikt is!

Ons fietsteam de wind in de rug bezorgen? Dat doe je zo:

1. Schenk de opbrengst van een activiteit

Hebben jij en je collega’s nog leuke activiteiten in je dienstencentrum of je woonzorgcentrum gepland waarvan je de opbrengst wil schenken aan Kom op tegen Kanker? 

Fijn!  Je kan de opbrengst storten op rekeningnummer BE14 7331 9999 9983 van Kom op tegen Kanker, met de mededeling ‘GIFT 170244217’. Die code is belangrijk, want alleen zo kan de overschrijving gekoppeld worden aan ons Zorgbedrijfteam!

Laat ons zeker weten als je een leuke activiteit organiseert specifiek voor Kom op tegen kanker 1000 km, want dan zetten wij jouw locatie extra in de kijker in Zorgbreed!

 

2. Of doe zelf een gift

Wil je als medewerker zelf ons fietsteam steunen?  Dat kan!

• Je kan een individuele gift  storten op het rekeningnummer van Kom op tegen Kanker BE14 7331 9999 9983 met vermelding van 'GIFT' (belangrijk!) en de negencijferige code van het ZB-team: 170244217 (vanaf 40 euro per jaar is een gift fiscaal aftrekbaar)

• Je kan deze individuele gift ook online overmaken op www.de1000km.be/team/zorgbedrijf

WELZIJNSTIP: Stel je grenzen, meld geweld! Vanaf nu via de app

Zorgbedrijf Antwerpen kant zich tegen agressie, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op de werkvloer. Werd je het slachtoffer van fysiek, verbaal of seksueel geweld? Bespreek dit met je leidinggevenden en maak hier zeker een melding van!

Hoe doe je dit?

Dit kan vanaf nu via de app 'Agressiemelding' die sinds vandaag terug te vinden is op je smartphone. 

Daar vind je het nieuwe formulier 'Agressie Melding' waar je melding kan maken van agressie door een medewerker van Zorgbedrijf, een klant, een bezoeker, een familielid,…

Alle agressie-incidenten die jij zelf als agressie ervaren hebt, zijn belangrijk genoeg om te melden. Vul zeker een agressiemeldingsformulier in als het gaat over ernstige agressiegevallen en/of incidenten met een grote kans op herhaling. ​Je melding komt terecht bij de medewerkers van de Welzijnscel. 

Wil je graag gecontacteerd worden door de dienst Welzijn op het werk voor opvang en nazorg? Duid dan de optie aan: ‘Wens je over dit agressiegeval gecontacteerd te worden​’ en je zal opgebeld worden door een medewerker. Katja Van Offel of Patricia Verschueren van de dienst Welzijn zullen je dan telefonisch contacteren.
(Opm: geef zeker het juiste gsm-nummer op!).

 

Waarom is het belangrijk om agressie te melden:

  • Om goed voor jou als medewerker te kunnen zorgen en je extra ondersteuning te bieden als dit nodig is.
  • Om samen met je leidinggevende maatregelen naar de agressor toe te kunnen bespreken.
  • Om collectieve acties voor te stellen om agressie in onze organisatie te verminderen. 

Wij zijn fier op ...

5 jaar kinderdagverblijf Vlindertuin

In het voorjaar van 2018 openden we, naast dienstencentrum Oosterveld, de deuren van ons eerste kinderdagverblijf. We doopten het Vlindertuin. Een warme plek waar kinderen in de eerste 1.000 dagen van hun leven veilig kunnen rondfladderen. Voorbije maandagochtend, 3 april, trakteerden we de ouders op koffie en koeken om ons 5-jarig bestaan te vieren.

In die 5 jaren groeide Vlindertuin van 1 naar 5 leefgroepen, van 0 naar in totaal 120 kinderen. Vanaf dag 1 onder de bekwame leiding van een ervaren coördinator en een teamcoach die pedagogische ondersteuning biedt. 

De lichtrijke en ruime infrastructuur, het pedagogisch doordacht speelgoed, de beste materialen en gekwalificeerde en gepassioneerde kinderbegeleiders vormden toen al en nu nog steeds de basis. 

Veel ouders appreciëren dat het kinderdagverblijf 12 uur per dag open is, zodat het gemakkelijker te combineren is met hun werkagenda. Dankzij de foto’s van de activiteiten of tijdens het eten die we doorheen de dag aan hen kunnen bezorgen, is hun kindje gevoelsmatig nooit veraf. 

In die 5 jaar zitten natuurlijk ook 2 coronajaren. Ook in het kinderdagverblijf was het zwaar. Als kinderopvang deel uitmaken van een grote jeugdzorgwerking is dan een voordeel gebleken: zo konden medewerkers die onverwacht wegvielen vervangen worden door collega’s uit andere diensten. Vlindertuin kon daardoor toch een stabiele werking bieden. 

Die schaalgrootte levert ons nog samenwerkingsvoordelen op. Zo kunnen kinderbegeleiders die ongerust zijn over een kind altijd bij hun collega’s van de jeugdzorg terecht om advies of doorverwijzing te vragen. 

We zijn fier op deze eerste 5 jaar en wensen het team van Vlindertuin nog vele van deze jaren toe!

Lees er alles over op: 
zorgbedrijf.antwerpen.be/diensten/kinderdagverblijf

Neem jij ook een kijkje op Nieuwbouwzondag 23 april?

Op zondag 23 april is het Nieuwbouwzondag: zoals gebruikelijk zetten we de (werf)deuren open van onze nieuwe bouwprojecten. Wil je graag eens kennismaken met deze nieuwe realisaties en tegelijk de sfeer opsnuiven van de omgeving waar jouw collega's zullen werken? In Antwerpen kan dat in de sites Pulhof in Berchem en Hagelberghof in Berendrecht, waar de werken aan gloednieuwe assistentiewoningen al ver gevorderd zijn. In Hoboken kan je een kijkje gaan nemen in de zopas gerenoveerde serviceflats Portugesehof. Maar ook een bezoekje aan onze nieuwbouwsites Margareta in Mechelen en Ringoot in Meise is mogelijk.

Pulhof: ontdek onze nieuwste site

In mei gaat de verkoop en verhuur van de 64 nieuwbouw-assistentiewoningen Pulhof van start. De site ligt tussen de woonzorgcentra Sint Anna en Ruytenburg en sluit aan bij het sociocultureel centrum De Kapel. Er komt ook een nieuw dienstencentrum.

Nieuwsgierig naar hoe die kersverse flats eruitzien? En waar je (toekomstige) collega's aan de slag zullen gaan? Dan moet je op zondag 23 april zeker een kijkje nemen. 

Tussen 10 en 17 uur kan je deelnemen aan een rondleiding op de werf en twee modelflats bezoeken. 
Inschrijven vooraf is wel nodig, dus vergeet je zeker niet op te geven bij onze klantendienst.

 

Bekijk hier ons programma op Nieuwbouwzondag

Hr-nieuws: Check je min- en meeruren!

Hoe ziet de stand van jouw contracturen eruit op 31/3?

31/3 ligt alweer achter ons.  Tijd om de stand van de contracturen per medewerker te bekijken. Onthoud daarbij de volgende zaken:  

  • Elke medewerker dient op 31/3 voor zijn contracturen te zitten tussen -16 (minuren) en + 16 (meeruren).  Met de vakbonden werd afgesproken dat we de foto nemen van 31/3, maar dat we pas opnieuw afrekenen op 30/6.  

 

  • Voor medewerkers die onder de -16 uren zitten: zij hebben nog tot 30 juni om dit alsnog in te halen door wat meer uren te werken – in overleg met hun leidinggevenden. Zo vermijden we dat de medewerker de uren die reeds uitbetaald werden, moet teruggeven aan de organisatie. Niemand wil dit. Dus moeten we er samen alles aan doen om deze minuren weg te werken tegen 30/6.  

 

  • Voor medewerkers die boven de +16 zitten, zijn er twee soorten vragen:
  1. Omtrent het niet uitbetalen van deze meeruren omwille van de belasting die erop geheven wordt.  Daarom moeten we er samen alles aan doen om medewerkers die reeds meer uren presteerden ook voldoende rust te gunnen en te zorgen dat hij of zij deze uren kan afbouwen tegen 30/06.  
  2. Maar er zijn ook medewerkers die absoluut meeruren willen presteren, om zo een kleine surplus te verzamelen bij uitbetaling. Begrijpelijk, maar wettelijk mag iemand gemiddeld niet méér werken dan zijn contractuele uren over een periode. Het is dus wettelijk niet toegestaan om dit systeem toe te passen. Daarom moeten de meeruren afgebouwd worden. Trouwens, anders kunnen de medewerkers met minuren deze niet inhalen.  

 

Samen zoeken naar oplossingen

Check de stand van jouw contracturen op 31/3 en ga in dialoog met je planner en of leidinggevende. Zoek samen naar oplossingen om je uren binnen de -16/+16 te krijgen tegen 30/06.  

Indien nodig kan je ook contact opnemen met het medewerkerscontactcenter op 03.431.90.00 of via mcc@zorgbedrijf.be om mee te zoeken naar oplossingen. 

  • Sta je in de – (minuren) en is inhalen onmogelijk, bijvoorbeeld omdat je anders de zorg voor je kinderen niet kan opnemen en wil je terugbetaling vermijden ?  Dat kan door bijvoorbeeld 3 maanden lang 5% minder uren te werken contractueel.  We kunnen je regime voor een korte periode aanpassen. Als je dan je normale uren doet, haal je elke maand enkele uren in en is het verschil in loon erg minimaal. 
  • Heb je erg veel meeruren, dan kan je andersom tijdelijk even je regime verlagen. Er zijn altijd oplossingen.  

Nieuwe stand van zaken op 30/6

Op 30/06 kijken we of de medewerkers die op 31/03 buiten de -16/+16 viel, deze teller hebben kunnen rechttrekken.  Voor hen volgt er dan geen afrekening. We rekenen niet de stand af van 30/06, maar wel deze van de foto van 31/03 als er niets gewijzigd is of de situatie zelfs verergerd is.  We gaan dan ook in dialoog met de leidinggevenden om te bekijken wat de oorzaak is, waarom er wel of niet oplossingen zijn en waar er bijzondere uitzonderingen zijn.  Die mensen zullen we steeds individueel benaderen.  

 

Let wel, moest iemand alsnog te veel minuren hebben en daardoor uiteindelijk een terugbetaling moeten doen, dan contacteren we hem of haar en bekijken we hoe dit financieel haalbaar is voor hem/haar.  We houden niet gewoon het bedrag in, maar spreken samen af op welk ritme we dit kunnen doen, want we willen niemand met een financiële kater opzadelen.  We zijn er zeker van dat mits samenwerken en overleg we dit voor iedereen kunnen vermijden.  Laten we samen zorgen voor elkaar.  

 

April is een diverse feestmaand!

Zorgbedrijf is een diverse organisatie.  We koesteren deze diversiteit ten zeerste.  Uit de vele verschillen, voorkeuren, achtergronden, ideeën,… ontstaan vaak mooie initiatieven.  Diversiteit is een rijkdom voor een organisatie.  

April is een bijzondere maand in het kader van diversiteit.  Deze maand zijn er voor heel veel mensen belangrijke gebeurtenissen en dagen om naar uit te kijken.  Even een opsomming: 

 

 

  • Voor medewerkers die moslim zijn is er de Ramadan, die startte op 22 maart en eindigt op 20 april.  Het doel van de Ramadan is om bewuster te worden en de ziel te zuiveren.  Het is vooral een periode die veel discipline vraagt van mensen en die niet altijd eenvoudig is in combinatie met werken.  Veel moed en kracht gewenst om deze discipline aan te houden en ook nu al een fijn Suikerfeest toegewenst op 21 april.  
  • Voor medewerkers die boeddhist zijn willen we vooral onze beste wensen meegeven voor het Boeddhistische Nieuwjaar dat gisteren ingezet werd.  En voor Japanse boeddhisten wensen we hen een fijn Bloemenfeest toe komende zaterdag, de dag dat ook de geboorte van Boeddha wordt herdacht. 
  • Voor de christenen binnen onze organisatie loopt de Vasten ten einde, zitten we vol in De Goede Week en komt Pasen eraan.  Wij wensen iedereen dan ook een Zalig Pasen en hopelijk een fijn Paasfeest met gezin, vrienden en familie. 
  • Hindoes vierden Holi in maart en hadden deze week Hanuman Jayanti.  Het is een tijd om te zorgen dat het kwade geweerd wordt.
  • Joodse medewerkers genoten hopelijk van een fijne familiemaaltijd op Sederavond en zitten nu vol in de Pesach, waarbij de nadruk ligt op de wens vrij te zijn.  Wij wensen hen een fijne Pesach en vooral een aangename tijd in familieverband dat in deze week centraal staat. 
  • De Vrijzinnigen wachten nog even op de maand mei voor het Lentefeest en het Feest van de Vrijzinnige Jeugd.

De opsomming kan nog even doorgaan, maar we willen vooral benadrukken dat binnen onze organisatie, maar ook binnen ons klantenbestand, diversiteit vandaag een feit is én een rijkdom.  

Weet je niet goed hoe om te gaan met een klant die een andere culturele achtergrond heeft ?

 

Geen probleem, rondom je werken voldoende mensen die je tips kunnen geven, die ervaring hebben …  Samen zijn we zoveel slimmer en weten we zoveel meer.  Interesse voor al die feesten, achtergronden, gewoonten is gewoon hetzelfde als interesse in wat je collega’s vorig weekend deden, naar waar ze op vakantie gaan …  Begrip is de basis om samen ver te geraken.  

  • Zo is er een team dat onderling de planning omgegooid heeft, waarbij de collega’s de mensen die Ramadan volgen de kans hebben gegeven voor hen betere uren te kiezen.  Deze collega’s hebben op hun beurt dan voor anderen al beloofd op Kerst en Nieuwjaar te zullen werken, zodat deze collega’s de voor hen belangrijkste feesten kunnen vieren in familieverband.  Een mooi voorbeeld van collegialiteit en begrip, waarbij ze allen samen wel eerst de klant centraal stelden en zorgden dat er steeds dienstverlening optimaal verleend kon worden.  
  • Er zijn collega’s die zich inzetten voor klanten uit de lgbtqia+ gemeenschap, net omdat ze weten hoe moeilijk het is soms om jezelf te kunnen zijn in een wereld van vooroordelen en onbegrip. Ook die collega’s kunnen je veel bijleren over omgaan met mensen uit deze doelgroepen.  Het is niet anders dan collega’s die ervaring kunnen delen over omgaan met mensen met een verslavingshistoriek, mensen met dementie, mensen met borderline, mensen met autisme …  

Laten we de diversiteit koesteren en laten we deze officiële feestdagen dan gewoon in het teken zetten van begrip en collegialiteit.    

Moeten mondmaskers nog?

Een mondneusmasker dragen is niet langer een algemene verplichting in de zorg. Zorginstellingen mogen zelf bepalen of medewerkers nog een mondneusmasker moeten dragen. Het dragen van het mondneusmasker blijft wel nog steeds zeer sterk aanbevolen door de overheden en het Agentschap Zorg en Gezondheid bij zorgcontacten en wanneer de 1,5 meter afstand niet gegarandeerd kan worden. We verduidelijken hieronder nogmaals de nieuwe regels bij het Zorgbedrijf die van kracht zijn sinds 1 april.

1. Het dragen van het mondneusmasker in het woonzorgcentrum: sinds 1 april 2023 zijn de nieuwe regels van kracht en hoeft het dragen van het mondneusmasker in het woonzorgcentrum niet meer, behalve bij een coronabesmetting. 

Bij een coronabesmetting in het woonzorgcentrum zijn onderstaande richtlijnen verplicht:

  • Vanaf 5 bewoners met een bevestigde coronabesmetting in het woonzorgcentrum moeten alle medewerkers een mondneusmasker dragen.
  • Bij 1 tot 4 bewoners met een bevestigde coronabesmetting moeten alleen de medewerkers die persoonlijk contact hebben met de besmette bewoners een mondneusmasker dragen.
  • Indien 5 dagen na de laatst vastgestelde besmetting er zich geen nieuwe besmettingen hebben voorgedaan, hoef je het mondneusmasker niet meer te dragen.
  • Draag het mondneusmasker altijd over de mond en de neus en niet onder de kin

 2. Handhygiëne: de regels rond handhygiëne gooien we natuurlijk niet overboord. Handhygiëne is de beste verdediging tegen mogelijke overdracht van allerlei virussen, bacteriën en besmettingen. Blijf regelmatig je handen wassen en ontsmetten, houd je vingernagels kort en proper, draag geen nagellak en/of gelnagels.

 3. Reinigen van de contactoppervlakken: de richtlijnen met betrekking tot het reinigen van de contactoppervlakken blijven van kracht. Reinig de contactoppervlakken regelmatig (minstens 2 keer per dag). Ook deze handeling heeft een grote invloed op het voorkomen van het verspreiden van allerhande infecties.

 

Zoek mee naar nieuwe collega's

LOCATIE IN DE KIJKER

In paasbeste stemming!

In de aanloop naar Pasen konden we op de sociale media heel wat leuke initiatieven spotten op onze locaties. Op Facebook loodste een vrolijke (paas)bloemlezing ons van een plezant paashaasbezoek in dc Romanza over geborduurde eieren van de hobbyclub van wzc De Pelikaan naar feestelijke tafelversiering bij dc De Zeelbaan en smakelijke buffetten bij Vinck-Heymans voor de familie-paastafel en het paasontbijt op Polderpad. Allemaal op hun paasbest!

Nog geen lid van de Facebookgroep voor alle collega's?

Nieuw! Volg en deel ook onze posts op Instagram

Geniet van 15 % korting op je ZOO-abonnement!

Neem een abonnement op ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael met 15% korting!

Als abonnee kan je zo vaak langskomen als je maar wil, wanneer je wil. Met je abonnementen krijg je een jaar onbeperkte toegang tot twee parken en tal van extra voordelen!

Je voordelen als abonnee*
Een jaar onbeperkte toegang tot ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael • Welkom vanaf 9u 's ochtends in plaats van 10u • 10% korting in shops en restaurants • Gratis bonnetjes voor de draaimolen • Kortingbonnen voor vrienden en familie • En nog veel meer ... Ontdek alle exclusieve voordelen voor abonnees

Bekijk dit personeelsvoordeel

Hoe kan je van dit voordeel profiteren? 

  1. Meld je aan op het medewerkersplatform.

  2. Klik dan in het lijstje onderaan op 'Mijn Voordelen'. Zo kom je op het platform van Benefits at Work / Corporate Benefits.

  3. Tik in de zoekbalk 'ZOO'. Zo vind je de pagina met dit voordeel. 

  4. In de rechterkolom lees je alle details.

IN DE SCHAKEL

Luister voortaan loepzuiver via DAB+ naar Radio Minerva

Graag meer advies?
 

  • Bel gerust het Schakel-team op 03 431 32 33
  • Kom langs in onze winkel op de Bredabaan 386 in Merksem 
  • Bekijk en/of bestel online in onze webwinkel