Zorgbreed-nieuwsbrief

Lees de nieuwsbrief met alle info voor Zorgbedrijf-medewerkers. Elke week nieuwtjes en tips!

1 juli 2022

5 mededelingen van hr-directeur Joeri De Ren:

  1. Verhinderd? Geef een seintje
  2. Voltijds werken? Het kan!
  3. Lang leve de Zorgbedrijver
  4. De roadshows keren terug
  5. Werven? Dat doen we samen met jullie!

Lees mee:

5 mededelingen van hr-directeur Joeri De Ren:

  1. Verhinderd? Geef een seintje
  2. Voltijds werken? Het kan!
  3. Lang leve de Zorgbedrijver
  4. De roadshows keren terug
  5. Werven? Dat doen we samen met jullie!

hr-nieuws

Updates van hr-directeur Joeri de Ren

Verhinderd ? Geef dan een seintje

Uiteraard zijn er soms goede redenen om een afspraak niet te kunnen nakomen.  Je moest plots gaan werken doordat er een collega ziek is.  Je viel zelf ziek.  Je auto staat in panne…  Het kan dus dat je door omstandigheden effectief niet aanwezig kan zijn op een opleiding, een vaccinatie tegen de griep of zelf op onze familiedag in Walibi recent.  We hebben daar uiteraard begrip voor.  Maar het is wel fijn als je dan toch nog even verwittigt.  Mensen weten dan dat ze niet op je te hoeven wachten en weten ook dat er een goede reden is voor je afwezigheid. 

 

Sommige collega’s echter laten niets weten als ze niet kunnen komen.  Soms zelfs schrijven mensen zich in en beslissen dan wat later niet te komen.  Weet dat dit de mensen die er tijd in steken ergert.  Achter elke opleiding zitten veel collega’s die er werk in steken.  Er moeten lesgevers gezocht worden door aankoop bijvoorbeeld.  Mensen van het leercenter moeten dan een selectie maken.  De geselecteerde lesgevers moeten als leverancier in de systemen aangemaakt worden.  Lokalen moeten geboekt worden, inschrijvingen beheerd, soms cursusmateriaal gemaakt en dan tenslotte komt soms de helft van de deelnemers niet opdagen…  Koken kost geld !  Opleiden ook.  Zou jij het leuk vinden als je een feestje plant thuis en dertig mensen melden dat ze komen en er uiteindelijk maar 20 mensen komen ?  Je hebt dan boodschappen gedaan voor 30 mensen…  En als die 10 mensen je dan zelf niet verwittigen, nodig je ze de volgende keer dan nog uit ? 

 

Een lesgever kost bijvoorbeeld 500 euro voor een les.  Als er in dit voorbeeld 20 deelnemers zijn kost het 25 euro per deelnemer en uiteraard de lonen van de aanwezige medewerkers voor die uren.  Maar als de helft niet opdaagt is hetzelfde bedrag verdwenen uit de reserve voor opleidingen en heeft het per deelnemer het dubbel gekost.  Dit betekent op het einde dat we voor medewerkers minder kunnen aanbieden.  Dat is erg jammer natuurlijk want er zijn altijd noden of mensen die individueel misschien een bijzonder leertraject willen volgen en aan wie de middelen dan liever hadden besteed.  Zo verloren we vorig jaar liefst 25.000 euro aan mensen die niet opdaagden na te zijn ingeschreven voor een vorming. 

 

Hetzelfde voor de griepprik.  De medewerkers die voorzien zijn om te werken spenderen veel tijd met wachten op mensen die niet komen.  De gereserveerde vaccins gaan verloren en zijn reeds betaald.  Dit alles kost veel geld en dit betekent middelen die verloren gaan.  Dat zijn middelen waar we andere mooie dingen mee hadden kunnen doen.  Maar belangrijker dan geld in deze is de beleefdheid die ontbreekt om af te zeggen, of niet in te schrijven als je toch niet zeker was dat je een griepvaccin wou.  Dat noemt respect.  Zo verloren we vorig jaar maar liefst 4000 euro aan griepvaccins die besteld waren, maar waarvoor geen medewerker opdaagde.    

 

Zo verging het ook de familiedag.  Vele mensen schreven in op zaterdag, maar kwamen zondag.  Andersom gebeurde uiteraard ook.  Gelukkig konden we dat met Walibi oplossen.  Maar ongeveer 150 mensen schreven in, goed voor bijna 500 tickets, 150 parkingtickets en 150 Kix-kaarten van 10 euro die niet gerecupereerd konden worden.  Dit betekent dat we bijna 20.000 euro kwijt zijn aan no-shows (mensen die niet komen opdagen).  Deze 20.000 euro hadden we dan liever besteed aan een kleine attentie voor medewerkers zoals de Sint bijvoorbeeld.  We belden al deze mensen op en bereikten daarvan ongeveer 60%.  Enkelen hadden een erg goede reden.  Zo stond een familie in panne – tot wanhoop van de kinderen – op de autostrade op wat een feest voor het gezin had moeten zijn.  Er was een collega die was ingesprongen voor een zieke collega…  Maar de meesten hadden geen goede reden en lieten ook niets weten.  Enkele zeiden zelfs dat ze gewoon gereserveerd hadden en dan wel zouden zien.  Enkele zeiden dat ze het te warm vonden en geen zin hadden om te komen…  Dit betreuren we wel. 

 

We danken uiteraard iedereen die steeds aanwezig is op de afspraak of iedereen die even iets laat weten bij ziekte, een probleem met transport, een zieke collega die vervangen wordt…  Het is fijn dat gelukkig de meerderheid opdaagt en anders een seintje geeft.  We willen toch die groep die dit niet doet aanspreken en aangeven dat we wel verwachten dat ze dit ook doen.  We doen dit uit respect voor de collega’s die er tijd in steken en uit respect voor de middelen die anders verloren gaan en aan veel andere doelen hadden besteed kunnen worden. 

 

Voltijds werken ? Het kan !

De medewerkers van Zorgbedrijf worden elk jaar gemiddeld jonger.  Dit komt doordat enorm veel collega’s op pensioen zijn gegaan de laatste jaren, en nog steeds gaan.  Dit fenomeen is in alle bedrijven gaande en verklaart voor een groot deel de plotse schaarste op de arbeidsmarkt.  Er zijn meer mensen die op pensioen gaan dan dat er afgestudeerden bijkomen de laatste jaren.  Dit is waarom wij vandaag ruim 300 vacatures hebben open staan.  Je leest het in de krant, er zijn duizenden jobs niet ingevuld in de ouderenzorg in Vlaanderen, de ziekenhuizen zoeken 10% personeel, de horeca heeft een gebrek aan volk, De Lijn heeft slechtere dienstverlening door een gebrek aan chauffeurs, de supermarkten zoeken 2000 medewerkers… 

 

Jonger zijn betekent vaak nog veel moeten realiseren…  Je plant kinderen of bent er aan begonnen.  Je wil een huis op appartement kopen en niet langer huren, je moet je eerste wagen nog kopen ook…  Vaak zoeken oudere collega’s naar een evenwicht tussen veel zaken omdat ze zich dit kunnen permitteren.  Ze werken wat minder en kiezen voor een regimeverlaging, maar dit kan omdat het huis afbetaald is bijvoorbeeld of omdat ze door anciënniteit uiteraard een wat beter loon hebben opgebouwd overheen de jaren.  Voor jongeren in de zorgsector is het echter moeilijk.  De zorgsector prefereert mensen die 50%, 60%, 75% en 80% werken omdat je zo meer mensen in een team hebt en de planning makkelijker is.  Dat is uiteraard zo, maar tegelijk mag een werkgever niet blind zijn voor de situatie van zijn medewerkers.  Dit speelt vooral in de woonzorgcentra en andere vormen van residentiële opvang. 

 

Wij hebben dus besloten dat we terug actief 100% contracten aanbieden, ook in het woonzorgcentrum.  Wij willen dat alle medewerkers (jong en oud) zelf kunnen kiezen of ze voltijds werken of niet.  Wij willen gehoor geven aan de vraag van veel collega’s om tegemoet te komen aan hun persoonlijke situatie.  Wij kunnen dit voor veel mensen vandaag ook onmiddellijk aanbieden omdat we veel ruimte hebben.  We hebben veel vacatures en dus is er ook de ruimte om sneller regimeverhogingen toe te staan.  We kunnen dit op kop voor verpleegkundigen, zorgkundigen, ergotherapeuten…  Daarvoor staan de meeste vacatures open.  We kunnen dit voor een deel ook voor andere medewerkers in kamerzorg, de keukens, het dienstencentrum, de Ballaarstraat, de technische dienst…  Denk jij dat dit iets voor jou is ?  Denk jij dat je effectief meer uren wil doen omdat je op die wijze meer inkomen hebt en dit je toelaat de rekeningen te betalen of je dromen te verwezenlijken ?  Neem dan nu contact op met het medewerkerscontactcenter.  Laat ons weten dat jij actief op zoek bent naar meer uren werk en dus een hoger regime.  Want wie weet werk je nu 60% en lijkt 80% je ideaal.  Ook dat kan.  We verzamelen de vragen en bespreken ze met leidinggevenden en matchen ze aan die plekken waar vacatures zijn.  We willen ook niet dat jij een regimeverhoging krijgt, maar daardoor plots in meerdere buurten zou moeten werken…  Het moet natuurlijk haalbaar blijven.  We zullen dus maximaal op zoek gaan naar oplossingen waar deze mogelijk zijn wanneer jij vragende partij bent. 

 

Hoe doe ik een aanvraag ?  Bel naar 03.431.90.00 (maandag tot vrijdag tussen 08.00 en 18.00, mail naar MCC@zorgbedrijf.be of maak een ticket aan via je ICT-loket voor het medewerkerscontactcenter).  Wanneer hoor je van ons ?  Wie eerst komt zal eerst behandeld worden.  En wekelijks bespreken we de vragen, zoeken we naar oplossingen en agenderen we dit voor goedkeuring bij de directie.  Daarna koppelen we uiteraard naar je terug en zorgen we voor de nodige papieren.  Wie statutair is kan ook meer werken, maar enkel door een uitbreiding te nemen op contractuele basis.  Het is ons door het bevriezen van het statuut, waar de Stad Antwerpen middelen voor uittrekt, niet toegestaan dit uit te breiden.  Een contractuele uitbreiding kan echter wel.  Dit is complexer, maar we zullen je dit dan met plezier toelichten. 

Lang leve de Zorgbedrijver

Het is misschien wat onopgemerkt gebleven, maar we hebben er de laatste jaren echt wel voor gekozen zoveel mogelijk in te zetten op loopbaankansen voor iedereen.  We hebben opnieuw een recordaantal deelnemers aan P-600 (waar medewerkers binnen de Woonzorgcentra kunnen een opleiding volgen tot verpleegkundige aan geweldige voorwaarden).  Ook al wou men door de druk die we dagelijks ervaren sommige mensen een jaar uitstellen, wij hebben dit geweigerd omdat we als directie vinden dat we niemand kansen mogen afnemen.  Het is aan ons om er oplossingen voor te vinden, maar iedereen die gemotiveerd is om door te groeien ook de kans te bieden waar mogelijk.  We werken aan een opleidingsprogramma voor polyvlante medewerkers en kamerzorgmedewerkers om zich om te scholen tot logistieke kracht.  We hopen daar volgend jaar mee te kunnen beginnen ten laatste.  Waarom ?  De minister voorziet dat logistieke medewerkers terug in een woonzorgcentrum aan de slag kunnen erkend als logistiek medewerker.  We hebben vandaag nog een handvol mensen die deze studie ooit deden en die binnen IFIC een betere verloning kennen dan de medewerkers kamerzorg.  Is dit oneerlijk ?  Wij kunnen enkel vaststellen dat heel velen onder jullie ook het talent hebben om deze studie succesvol af te ronden.  Enkel, studeren en werken is een moeilijke combinatie.  Wij willen daar dus een oplossing voor vinden.  Want dan kunnen we veel mensen opleiden en ook helpen een stapje te zetten in hun loopbaan met op kop betere arbeidsvoorwaarden die de minister terug wil financieren.  Wij wachten nu op de finale invoering ervan door de minister en zoeken nu reeds naar hoe we de opleiding maximaal kunnen aanbieden.  Eens er meer nieuws is contacteren we jullie. 

 

Maar we bieden ook intern veel andere mensen kansen.  Binnen de klantendienst werd actief gewerkt aan het hebben van hoofden die uit eigen huis komen, liefst uit de klantendienst zelf.  Voor de Groepspraktijk werden drie managers gevonden die allemaal reeds voor ons werkten in de woonzorgcentra en veel ervaring en kennis inbrengen .  We hebben mensen gevonden in eigen huis die doorstromen naar Directeur Zorg, manager Facilities, Buurtzorgcoördinator, Buurtzorgmanager, Hoofd Wonen en Leven, verpleegkundige, Projectmedewerker, …  We willen dit beleid actief doorzetten.  We nemen binnenkort door pensionnering afscheid van drie directieleden : Elly Daneels, Frank De Roeck en Frank Van den Broeck.  We willen deze directieleden vervangen met interne kandidaten indien het juiste talent voorhanden is.  We denken dat die kans groot is en dus zullen deze vacatures binnenkort verschijnen.  Soms denken mensen directeur financiën, directeur Zorg… : “is dat iets wat ik kan” ?  Soms willen mensen daar op voorhand even over van gedachten wisselen, of misschien willen mensen wel eens een potentieelmeting om meer zekerheid te verwerven.  Wel dit kan allemaal, maar dan moet iemand die interesse heeft even een afspraak vragen via mirjam.coppens@zorgbedrijf.be bij onze directeur HR, Joeri De Ren.  Hij maakt graag tijd voor je en bekijkt dan met jou de opties of de af te leggen weg.  We willen deze mensen reeds aan boord hebben voor de pensionneringen telkens om een goede overdracht mogelijk te maken en goede integratie binnen de directie.  We willen zo ook tijdig voor hen kunnen beginnen aan de zoektocht naar vervangers. 

 

Heb jij talenten, dromen… ?  Weet dat je eerst en vooral steeds bij je coach en leidinggevende terecht kan.  Hij of zij kan altijd hulp inroepen van HR via de HR adviseur die aan hem of haar is toegewezen.  Laten we maximaal bouwen aan kansen en aan het ontwikkelen van talent.  Zo blijft er steeds ook ons grote aanbod aan vormingen en geven we nog steeds modaliteiten aan wie wil gaan studeren.  Heb je daar als medewerker vragen over ?  Contacteer het medewerkerscontactcenter.  Meer info lees je hier of blader eens door ons opleidingsaanbod van 350 vormingen via SuccesFactors : https://zorgbedrijf.plateau.com/learning/user/catalogsearch/catalogSearchDispatchAction.do  We kochten ook zonet een tool aan om ook meer vormingen te ontwikkelen die digitaal zijn.  Uiteraard moeten we ontwikkeling van die vormingen nog starten, maar we hopen volgend jaar toch ook medewerkers op dat vlak weer meer mogelijkheden te bieden.       

De Roadshows keren terug

Veel medewerkers zitten met vragen…  Veel medewerkers willen wel eens die vragen stellen aan de directie.  Vroeger kon dit jaarlijks op de roadshows, maar door Covid-19 verdwenen die uit beeld.  De directie is volop bezig de roadshows in te plannen vanaf oktober 2022 (na de vakantie van veel medewerkers).  Het is tijd om terug in debat te kunnen gaan.  Het is tijd om allen te horen hoe het staat met Zorgbedrijf, te horen waar Zorgbedrijf de komende jaren naartoe wil, maar even goed te kunnen zeggen wat er op jouw lever ligt en waar je mee worstelt elke dag.  Omdat het té lang geleden is en omdat er teveel belangrijke zaken uit te wisselen zijn, zullen ze deze keer écht verplicht zijn voor alle medewerkers.  De directie wil met iedereen in debat kunnen gaan.  Momenteel worden de groepen ingedeeld, de locaties gezocht en binnen enkele weken willen we deze indeling voorleggen aan de planners in de woonzorgcentra, de jeugdzorg en de planners van de thuisdiensten en dienstencentra om dit bij medewerkers in te plannen.  Meer nieuws volgt dus nog de komende weken en maanden.  We kunnen wel al één ding prijs geven : de directie biedt tijdens de roadshows de lunch aan en dit zowel voor de groepen die in de voormiddag komen als de groepen die in de namiddag komen.  Want samen een hapje eten zorgt misschien voor de juiste omstandigheden om informeel in debat te gaan met één van de directieleden.   

Werven, dat doen we samen met jullie !

Samen zijn we sterker !  Veel medewerkers hebben vaak goede ideeën, maar weten niet waar terecht.  Wel, wij zoeken goede ideeën vanuit de werkvloer om onze nieuwe wervingscampagnes vorm te geven.  Wij willen meer inzetten op verhalen vanop de werkvloer, beelden van collega’s, digitale media (Facebook, Instagram, TikTok, YouTube,…).  Maar misschien zien we de juiste oplossing niet ?  Misschien brengen we het niet juist in beeld, niet op de juiste plek of wat dan ook.  Wat hebben we nodig ?  Goede ideeën van jullie.  Hoe kan je ons helpen ?  Stuur ons jouw idee of dat van je team.  Dit idee mag een uitgeschreven plan zijn (een tekst), een PowerPoint die je wil toelichten op een HR-overleg, een filmpje, een foto, een slogan of wat dan ook…  Wij willen inspiratie van jou of van jullie als team !  En waarom zou je dit doen ?  Omdat de deelnemers beloond worden met iets leuks of lekkers en omdat de winnaar(s) een verrassingsprijs krijgen !  Maar vooral, doe het omdat we allen samen, met 3500 medewerkers veel meer ideeën hebben en sterker staan.  We hebben misschien wel meer dan 300 vacatures, maar samen kunnen we duizenden mensen bereiken en hopelijk overtuigen om voor ons te kiezen.  Het is de enige weg naar wat rust in de planning, wat minder werkdruk en vooral naar een sterker team en onze klanten de beste zorgen geven !  Wij hebben jou nodig en je ideeën om samen hen te vinden die met ons willen bouwen aan het succes van Zorgbedrijf.  Doe mee !  Geen idee is fout of te gek !  Naar waar stuur je je idee ?  Naar onze directeur HR : joeri.deren@zorgbedrijf.Be

 

Werven, dat doen we samen ! Een voorbeeld. 

Deze week hielden we een jobdag in Eksterlaar na een digitale campagne, een campagne in De Zondag, flyeren op markten…  We zagen 50 kandidaten doorheen de dag.  Jammer genoeg een zorgkundigen en verpleegkundigen, maar toch heel wat talent voor andere jobs.  Zeven mensen gingen dezelfde dag over tot contractondertekening.  Enkele mensen wilden nog eens nadenken, anderen wilden binnenkort nog een gesprek en dus hopelijk eindigen we met minstens 10 nieuwe collega’s na die éne dag.  Dit was een geweldig initiatief, waarvoor heel wat mensen de handen in elkaar sloegen.  Heel veel medewerkers zorgden voor een proper gebouw en een mooie ontvangstruimte.  Niet evident in een gebouw waarin nog gewerkt wordt !  Een kok zorgde voor fantastische hapjes.  Vastgoed zorgde ervoor dat klanten kamers konden bezoeken, dat kandidaat medewerkers ontvangen konden worden en iedereen de sfeer kon opsnuiven.  Marketing & Communicatie zorgde mee voor de bekendmaking en voor een leuke reportage van de dag.  De medewerkers van de klantendienst leidden de klanten rond en heel wat HR medewerkers zorgden voor de kandidaten tot en met contractondertekening ter plekke.  Zoals de buurtzorgmanager samenvatte : “Als verantwoordelijke voel ik me goed omringd en gesteund door alle diensten en ben ik trots op mijn eigen medewerkers.  Gedoe heb je altijd bij een opstart, maar we werken goed samen.  Ik ben oprecht dankbaar voor iedereen die er mee een succes van wil maken.  Dit was enkel de start. Nu gaan we goed blijven samenwerken om het vooralsnog dode gebouw Eksterlaer tot leven te brengen met klanten en collega's. Wij gaan goed voor al die mensen zorgen!” 

Deze week houden we ook een drink voor alle stagiairs en studenten die het afgelopen jaar passeerden bij Zorgbedrijf.  We willen hen hiermee danken en informeel ontmoeten.  We willen eens horen hoe de examens waren, wat hun ervaringen waren en ze uiteraard danken voor het steentje dat ze ook hebben bijgedragen tot ons succes.  Het betreft 1300 mensen.  We zullen zien hoeveel van hen ons komen opzoeken om mee het einde van het schooljaar te vieren, maar de band aanhalen is belangrijk.  Had jij dit jaar een student of een stagiair ?  Denk jij er dan ook even aan hem of haar een Sms’je te sturen of te bellen ?  Vraag eens hoe het is, hoe de resultaten op school waren.  Bedank hem of haar ook nog eens voor de bijdrage.  Het zijn die kleine zaken die een groot verschil maken om wel of niet voor Zorgbedrijf te kiezen. 

Jobinfo

Ontdek als eerste welke medewerkers we zoeken!

Dankjewelfeestje voor studenten op 30/6: enkele foto's

Locatie in de kijker

Simba op bezoek in 't Zand

Linda, zorgkundige van woonzorgcentrum 't Zand (Linkeroever): "Simba is de hond van mijn vader. Hij komt mee als papa hier op bezoek komt bij zijn vroegere buurman. En dat vinden de andere bewoners natuurlijk heel leuk. Simba wordt volop geknuffeld hier op het tweede verdiep. Het is al een oude hond van 10 jaar, en hij weet heel goed hoe hij zich moet gedragen in het bijzijn van onze senioren. Hij springt niet op, maakt zich eerder klein en laat zich rustig aaien: hij voelt dat goed aan, zo lief. Vroeger kwam hier wel eens een dier van AAP vzw over de vloer. Sinds corona is dat niet meer gebeurd, maar Simba is een fijn alternatief."

Volg woonzorgcentrum 't Zand op Facebook

Ga in de maand juli goedkoper naar Bellewaerde park!

Smaakte onze familiedag naar Walibi naar meer? Zin om nog eens een leuke uitstap te beleven? Ga dan naar Bellewaerde Park en profiteer in de maand juli van een mooie korting via ons Corporate Benefits Platform.

Bekijk dit voordeel

Hoe kan je van dit voordeel profiteren?

  1. Meld je aan op het medewerkersplatform.

  2. Klik dan in het lijstje rechts onderaan op 'Mijn voordelen'.

  3. Zo kom je op ons Benefits-at-Work-platform.

  4. Je korting voor een dagje Bellewaerde park vind je hier. 

De hele maand juli straffe ZOMERSOLDEN in De Schakel