Flow Chart: richtlijnen voor bezoekende arts in woonzorgcentrum

  1. Verricht je geen aangekondigd bezoek? Dan meld je je bij aankomst in het WZC aan. Ofwel spreek je iemand van het aanwezige personeel aan, zodat die voor jou de verpleegkundige oproept. Of je contacteert bij aankomst de verantwoordelijke verpleegkundige van dienst. 

  2. Je bespreekt met de verpleegkundige de aanvraag waarvoor je bij de patiënt bent gevraagd, tenzij je voor een routinebezoek komt. 

  3. Je bezoekt de patiënt.

  4. Nadien schrijf je de bevindingen van jouw bezoek neer in het WZD: elke arts heeft een eigen login-paswoord en dat is van toepassing voor alle instellingen van het Zorgbedrijf Antwerpen. Heb je nog geen inlog-gegevens? Meld dit aan de CRA of aan de verpleegkundige zodat deze persoon dit kan doorgeven aan ICT, waarna u een login ontvangt. 

  5. Je vermeldt tevens in het WZD welke medicatie opgestart wordt of welke dosiswijziging je wil doorvoeren. Zodoende kan de verpleegkundige dit verwerken voor de apotheek.

  6. Voor elke nieuwe medicatie dien je zo snel als mogelijk na je bezoek via je eigen softwareprogramma een voorschrift in de cloud te zetten. Dit kan ook via de PARIS module van eGezonheid. 
    Zonder voorschrift voor nieuwe medicatie, kan er geen medicatie geleverd worden. 

  7. Op geregelde tijdstippen kun je op Mediris je voorschriften van de chronische medicatie autoriseren. De apotheek zal jou via mail en/of telefoon bevragen om de attesten van sommige medicaties te vernieuwen of te initialiseren. Het initialiseren of vernieuwen van attesten kun je in jouw eigen softwareprogramma via hoofdstuk 4. 

  8. Bezoek je het woonzorgcentrum buiten de reguliere uren of tijdens de wachtdienst? Neem dan best vooraf contact op via de wachtnummers van de instelling. Zodat je weet langs welke ingang je bij voorkeur binnengaat en je op de hoogte bent van andere praktische zaken om het bezoek vlot te laten verlopen. 

  9. Wat betreft de tarificatie/vergoeding van jouw prestatie: je levert je getuigschrift in bij de verpleegkundige of bij de administratie, zodat jouw ereloon op je rekening kan worden gestort. 

  10. Bij verdere problemen of opmerkingen kun je steeds contact opnemen met de CRA van de instelling of met de medisch directeur van Zorgbedrijf Antwerpen.   

 

 

Download hier het Flow Chart