Corona-veiligheidsrichtlijnen in al onze diensten

30/11/2021 | Alle dienstencentra , Alle woonzorgcentra , Alle assistentiewoningen , Alle dagverzorgingscentra

Zorgbedrijf Antwerpen past de veiligheidsrichtlijnen aan wanneer dat nodig is. Hier vindt u altijd de meest recente informatie voor al onze diensten.

De maatregelen om het coronavirus in te dijken, worden regelmatig op punt gesteld. Dit wil ook zeggen dat de coronamaatregelen die we vandaag nemen morgen anders kunnen zijn. We volgen de situatie van heel kortbij op voor al onze diensten.

Zijn alle locaties van Zorgbedrijf Antwerpen open?

Alle dienstencentra en woonzorgcentra zijn geopend, behalve dienstencentrum Rozenboom (Deurne) en dienstencentrum Hof ter Beke (Antwerpen). Die zijn tijdelijk gesloten, uit voorzorg.

Dienstencentra

Dienstencentra zijn plekken voor ontmoeting voor senioren die thuis wonen. Ze kunnen er eten, deelnemen aan activiteiten, naar de kapper of pedicure, iets drinken in de cafetaria …

  • De dienstencentra van Zorgbedrijf Antwerpen zijn geopend van 9 uur tot 17 uur. (Lokaal kan dit afwijken, check daarom de openingsuren in uw dienstencentrum.)
  • We volgen alle nationale richtlijnen en protocollen voor horeca, cultuur, sport en evenementen. 
    • Activiteiten kunnen doorgaan. 
    • Vrijwilligers zijn van harte welkom: ze nemen dezelfde beschermingsvoorzorgen als ons personeel.
    • Een zaal of buitenruimte huren kan ook, mits reservatie en toelating van het dienstencentrum.
    • Overal waar mensen samenzitten staan ramen en deuren open. In de cafetaria volgt een CO2-meter de luchtkwaliteit.
    • Enkel zitplaatsen aan tafel zijn toegestaan. Dansen kan voorlopig dus niet meer.
    • U mag maximaal met 6 personen aan een tafel zitten. Personen uit 1 huishouden mogen de tafel delen ongeacht het aantal personen dat huishouden telt.
  • Iedereen die binnenkomt, moet zich elke keer registreren bij de ingang.
  • Bezoekers (vanaf 10 jaar) dragen binnen altijd een mondneusmasker. Ook in de ruimtes waar een bordje covidsafe-ticket aan de deur hangt bv. de cafetaria, tenzij ze neerzitten. Dus rondwandelen, naar het toilet gaan, dansen ... moet mét mondmasker. De bezoeker moet zijn of haar covidsafe-ticket (CST) op smartphone of papier kunnen tonen aan een medewerker van het dienstencentrum. Heeft hij of zij geen CST, dan mag hij of zij hier niet binnen. Dat geldt ook voor personeelsleden, bv. voor hun lunch in de cafetaria. Hier vindt u meer info rond deze covidsafe-code.
  • Maaltijden afhalen kan nog steeds (na reservatie). 
  • De wassalons, kapsalons, pedicure, wellness ... zijn ook toegankelijk. Bij contactberoepen zoals kapper en pedicure is een mondneusmasker nog steeds verplicht. Een afspraak maken kan via het dienstencentrum. Dat hoeft niet voor het wassalon.
  • We verwachten van bezoekers dat ze betalen met de kaart, regelmatig handen wassen of ontsmetten, hoesten of niezen in hun elleboog.
  • Kom niet naar het dienstencentrum als u ziek bent, in isolatie/quarantaine bent, symptomen heeft die kunnen wijzen op covid-19 of als u gecontacteerd bent door contacttracing.
  • We zorgen ervoor dat oppervlakten die door veel mensen worden aangeraakt, minstens twee keer per dag worden gereinigd. Medewerkers dragen ook altijd een mondmasker. 
  • Graag hulp bij de boodschappen, omdat u ziek of herstellend bent, of in quarantaine moet? Bel de klantendienst, om boodschappen thuis te laten leveren.

Dienstencentrum Rozenboom in Deurne  en dienstencentrum Hof ter Beke zijn tijdelijk gesloten, door een lokale uitbraak. Tot nader order mogen de activiteiten niet doorgaan. Maaltijden afhalen kan wel.

Thuisdiensten

Zorgbedrijf Antwerpen biedt een ruime waaier thuisdiensten aan – van poetshulp over vervoer tot thuisverpleging – die senioren toelaten langer zelfstandig thuis te wonen. Vandaag staan al onze thuisdiensten en ons vervoer zijn volledig voor u klaar. Zorgbedrijf Antwerpen blijft vanzelfsprekend ook klanten die ziek zijn, ondersteunen.

  • Wanneer een medewerker van de thuisdiensten bij u is, draagt zowel de medewerker als u een mondneusmasker.
  • Uw poetshulp mag uitzonderlijk boodschappen doen als u dat wenst.
  • Om de spitsuren te vermijden op het openbaar vervoer, gaan we flexibel om met de uren van onze thuiszorgdiensten. Medewerkers kunnen wat eerder starten of wat later stoppen. Als dat het geval is voor uw thuishulp, bespreken we dit met u.
  • U kunt met uw strijk terecht in onze strijkateliers in Antwerpen, BerchemBerendrecht en Ekeren. Contacteer uw strijkatelier voor meer informatie over de openingsuren en afspraken.
  • Zorgbedrijf Antwerpen stuurt uiteraard geen zieke medewerkers naar klanten thuis. Als een medewerker positief heeft getest op covid-19 verwittigen wij zijn/haar klanten.
  • Hebt u nog geen vaste thuishulp, maar wil u graag tijdelijk hulp bij de boodschappen, omdat u ziek of herstellend bent, of in quarantaine moet? Bel de klantendienst, om boodschappen thuis te laten leveren.
  • Wil u liever niét dat uw thuishulp langskomt? Laat het ons tijdig weten. Voor poetshulp met dienstencheques vragen we u dit uiterlijk 5 werkdagen vooraf door te geven. Voor gezinszorg moet u dit doorgeven vòòr 15 uur de dag voordien. Bel ons op 03 431 31 31. Als u te laat verwittigt of we staan voor een gesloten deur, wordt de hulp toch aangerekend.

Serviceflats / Assistentiewoningen

In een serviceflat wonen senioren zelfstandig in hun eigen appartement. Met een dienstencentrum vlakbij en een aanbod thuisdiensten, bepalen ze zelf waarin ze zich laten ondersteunen.

    • Woonassistentie voor de assistentiewoningen blijft 24/7 gegarandeerd, en alle dienstencentra zijn natuurlijk nog steeds 24/7 telefonisch bereikbaar. Medewerkers dragen altijd een mondneusmasker bij u thuis. 
    • Bewoners hoeven geen mondmasker te dragen in hun eigen flat, maar daarbuiten (in het gebouw) wel.
    • Het mondneusmasker moet ook op in de binnenruimtes waar er een bordje covidsafe-ticket aan de deur hangt bv. de gemeenschappelijke ontmoetingsruimte. Als u er neerzit, hoeft dit niet op. Maar wel als u rondstapt, naar het toilet gaat, ...
    • Komt de bewoner daar binnen (bv. in de cafetaria van het dienstencentrum), moet die zijn of haar covidsafe-ticket (CST) aan een medewerker kunnen tonen. Indien dit oké is, mag de bewoner de ruimte in. Bezoekers die de regels niet respecteren, wordt de toegang ontzegd. Hier vindt u meer info rond deze covidsafe-code.
    • Omdat in de lift 1,5 meter afstand houden onmogelijk is, mag er slechts één persoon of leden van hetzelfde gezin gelijktijdig in de lift.
    • Bezoekers moeten ook een mondneusmasker dragen in de gemeenschappelijke delen van het gebouw. We adviseren dat u bij bezoek bij u thuis goed verlucht en denkt aan de andere preventieve maatregelen.
    • Ook in de gemeenschappelijke tuin of terras moeten bewoners afstand houden (minstens 1,5 meter). Als bewoners zich niet aan de richtlijnen houden, kan Zorgbedrijf Antwerpen de tuin en/of het terras afsluiten.
    • Serviceflatbewoners kunnen net als iedereen eten in het dienstencentrum: een middagmenu als ze vooraf reserveren, een snack of hapje kan zonder reservatie. Een middagmenu afhalen kan ook.
    • Komt u uit het ziekenhuis of bent u ziek? Moet u in quarantaine? Bel de klantendienst, om boodschappen of maaltijden thuis te laten leveren.
    • Voor aanleunflats en zorgflats bij het woonzorgcentrum gelden de richtlijnen van de woonzorgcentra
    • We verwachten dat bewoners preventieve hygiëneregels blijven respecteren, ook buiten hun flat: handen wassen, afstand houden, niezen in de ellenboog ...

    Bij vragen kunnen bewoners en familieleden contact opnemen met het dienstencentrum. Daarnaast kunnen zij ook het klantcontactcenter van Zorgbedrijf Antwerpen bereiken dat ook in het weekend bereikbaar is op 03 431 31 31 of per e-mail: klantendienst@zorgbedrijf.antwerpen.be. Enkel na de kantooruren blijft het nummer 03 338 26 11 beschikbaar voor noodgevallen.
     


     

      Dagverzorgingscentra

      In het dagverzorgingscentrum kunnen bezoekers overdag terecht voor zorg, maaltijden, activiteiten… ’s Avonds gaan ze naar huis. Sommigen komen af en toe, anderen dagelijks. Klanten zijn welkom in Brasschaat, Deurne, Merksem, Berendrecht en Berchem.

      • De dagverzorgingscentra zijn volledig open. Gebruikers kunnen vrij bewegen in het centrum, zonder mondneusmasker: buiten, in de activiteitenruimtes, in de eigen eetruimte ... In sommige ruimtes van een woonzorgcentrum is het covidsafe-ticket nodig (bv. de cafetaria die open is voor bezoekers). Maar dat is zelden van toepassing voor gebruikers van een dagverzorgingscentrum.
      • Het personeel en vrijwilligers dragen altijd en overal een mondneusmasker.
      • Voor georganiseerde activiteiten binnenshuis met enkel de gebruikers en de (betaalde en vrijwillige) medewerkers van het centrum gelden geen beperkingen in aantal.
      • Overal waar mensen binnen samenzitten staan ramen en deuren open. 
      • Als een gebruiker dat wenst, kunnen we hem of haar zoals anders ’s ochtends thuis komen ophalen en ’s avonds weer naar huis brengen. In het busje gaat dan ook het mondneusmasker op, en we vragen voor het instappen uw handen te wassen. We vragen u wel een mondneusmasker te dragen voor het vervoer en uw handen te wassen voor vertrek. De busjes worden dagelijks gereinigd.

       

      Woonzorgcentra

      In een woonzorgcentrum wonen senioren die 24u/24 zorg en ondersteuning nodig hebben. Bewoners vinden er tijdelijk of permanent een thuis in een kamer die ze zelf kunnen inrichten.

        Voor bewoners:

        • Bewoners hoeven geen mondmasker te dragen op de afdelingen en in hun kamer, wel in het kapsalon, bij de pedicure, in de publieke cafetaria ...
        • In de ruimtes waar er een bordje covidsafe-ticket aan de deur hangt, bv. de cafetaria, moet iedereen vanaf 1 november een covidsafe-ticket tonen aan de ingang. Als dit oké (groen) is, mag hij of zij binnen. Iemand zonder geldig CST mag niet binnen. Hier vindt u meer info rond deze covidsafe-code. In deze ruimte moet het mondneusmasker op, tenzij u neerzit. Dus wel wanneer u er rondstapt, naar het toilet gaat ...
        • Een bewoner mag ook zelf op bezoek bij zijn of haar contacten en mag het woonzorgcentrum verlaten. Een test of isolatie is niet meer nodig bij terugkeer. Uiteraard blijven altijd de algemene preventieve coronarichtlijnen van toepassing. 
        • Overal waar mensen samenzitten moeten ramen en deuren openstaan. Oppervlakten die door veel mensen worden aangeraakt, worden door ons minstens twee keer per dag ontsmet. Medewerkers dragen altijd een mondneusmasker.
        • De boostervaccinaties in de woonzorgcentra zijn bijna afgerond. Hier leest u hoeveel bewoners en medewerkers gevaccineerd werden. Nieuwe bewoners die nog niet gevaccineerd zijn, kunnen meteen een vaccin krijgen.
        • U bepaalt of u bezoek ontvangt. Wilt u dat niet, laat dat dan duidelijk weten.
        • U mag bezoek op uw kamer ontvangen, maar zet een deur of raam open.

        Voor bezoekers:

        • Bezoekers moeten zich registreren aan het scherm bij de ingang. Bij een uitbraak moeten we immers kunnen doorgeven wie het gebouw binnenkwam, tot drie dagen terug.
        • Bezoekers (vanaf 10 jaar) dragen ook overal een mondneusmasker, ook in de kamer van de bewoner. We vragen bewoners wel om de ramen in de kamer open of op kiepstand te zetten.
        • Bezoekt u iemand in een tweepersoonskamer die geen koppel vormt? Dan moet de andere bewoner vooraf met uw bezoek (op de kamer) instemmen.
        • In de ruimtes waar er een bordje covidsafe-ticket aan de deur hangt, bv. de cafetaria, moet iedereen vanaf 1 november een covidsafe-ticket tonen aan de ingang, zowel bewoners als bezoekers. Als dit oké (groen) is, mag hij of zij binnen. Iemand zonder geldig CST mag niet binnen. Hier vindt u meer info rond deze covidsafe-code. In deze ruimte moet het mondneusmasker op, tenzij u neerzit. Dus wanneer u er rondstapt, naar het toilet gaat ... moet dat met een mondneusmasker.

        Wat bij besmetting van een medewerker of bewoner?

        • Bij een bevestigde besmetting met covid-19 bij een van de bewoners of medewerkers, kunnen er beperkingen gelden voor het bezoek. We proberen dit zo veel mogelijk te beperken tot de betrokken bewoner of de betrokken afdeling, zodat bezoek maximaal mogelijk blijft. Ook de (lokale) overheid kan beperkingen opleggen aan het bezoek als de besmettingscijfers zouden toenemen.
        • Wie volledig gevaccineerd is (14 dagen na het laatste - of enige - vaccin) en getest moet worden na een hoogrisicocontact, moet na een negatief resultaat niet meer in quarantaine. Tenzij bewoners van een woonzorgcentrum zelf, bij een cluster van besmettingen.
        • De buurtzorgmanager, de coördinerend-raadgevend arts en de crisiscel van Zorgbedrijf Antwerpen volgen de situatie dagelijks op. Zij beslissen samen of er beperkingen nodig zijn voor het bezoekrecht en wanneer die kunnen worden versoepeld.

        Vervoer

        Onze vervoersdienst brengt senioren naar het dienstencentrum, de winkel, een afspraak met de dokter of een uitstapje met een vriendin… U betaalt met dienstencheques.

        • Vervoer blijft voor iedereen mogelijk. Ook vervoer van en naar het dagverzorgingscentrum verloopt weer zoals voorheen.
        • We vragen u wel een mondneusmasker te dragen voor het vervoer en uw handen te wassen voor vertrek.
        • Onze chauffeurs dragen een mondmasker en handschoenen en zullen u vragen om zo plaats te nemen dat de sociale afstand maximaal kan worden behouden tijdens het vervoer.
        • De busjes worden dagelijks gereinigd.

        Persoonlijk alarmsysteem

        • Maakt u zich zorgen over uw vader/moeder of anders die alleen woont? Ons slimme persoonlijk alarmsysteem Vital slaat zelf alarm in ongebruikelijke situaties (bijvoorbeeld wanneer iemand langer dan normaal in de badkamer blijft of niet lijkt op te staan). Dankzij drukknoppen kan de bewoner ook zelf altijd alarm slaan. U kunt de meldingen van Vital makkelijk opvolgen op uw smartphone en als u zelf niet snel ter plaatse kan zijn, kan ons 24uur-zorgsteunpunt langskomen indien nodig.
        • Vital is te huur of te koop en onmiddellijk beschikbaar. U kunt het zelf installeren of we komen dat voor u doen. Bel onze klantendienst op 03 431 31 31.

        Kinderdagverblijf De Vlindertuin

        In kinderdagverblijf De Vlindertuin in de groene omgeving van het Middelheimpark in Wilrijk vangen we 90 kindjes op van drie maanden tot drie jaar oud. 

        • Kom uw kind alleen ophalen: we vragen dat zo veel mogelijk dezelfde persoon het kind brengt en ophaalt.
        • Draag een mondmasker.
        • Pas handhygiëne toe.
        • Hou 1,5 meter afstand van andere ouders, kinderen en de medewerkers.
        • Bent u op reis geweest naar het buitenland? Laat ons iets weten en volg bij jullie terugkeer de geldende regels over tests, thuisisolatie, quarantaine.

        Jeugdzorg

        In de centra voor jeugdzorg vinden kinderen en jongeren een warme plek als dat thuis even niet lukt. Daarnaast ondersteunt Zorgbedrijf Antwerpen ook gezinnen bij hen thuis.

        • Kinderen en jongeren kunnen bezoek ontvangen. Dit bezoek kan doorgaan in buitenlucht, in een aparte ruimte of in de kamer van de jongere. Er mag geen contact zijn tussen het bezoek en de andere aanwezige jongeren uit de leefgroep.  
        • Wie wil langskomen, maakt vooraf een afspraak. Bel of e-mail daarvoor naar het centrum voor jeugdzorg. Bezoekers moeten zich registreren. 
        • Kom niet langs als u ziek bent of als u ziektesymptomen heeft. Enkel bezoekers die 14 dagen voorafgaand aan het bezoek geen symptomen vertoonden, en de laatste 14 dagen niet positief getest werden op covid-19, kunnen op bezoek komen.
        • Kinderen en jongeren mogen - mits toelating van de verwijzer - ook samen met hun vaste contextfiguren een fysieke buitenactiviteit uitoefenen of naar hun thuis voor (dag)bezoek en eventueel overnachting.
        • Onze ambulante werkingen en thuisbegeleidingsdiensten werken terug ‘fysiek’. Gezinnen kunnen aanwezig zijn in onze ambulante centra en de thuisbegeleiders komen op huisbezoek. Medewerkers passen alle nodige voorzorgen toe.
        • Medewerkers van de jeugdzorg dragen een mondmasker wanneer nodig.

        De Schakel

        In De Schakel vindt u handige producten die het leven van alledag makkelijker maken. Van keukenhulpjes tot bedden. Alles voor en getest door senioren. (Meer info via 03 431 32 33 of stuur ons een e-mail.)

        • In de winkel aan de Bredabaan in Merksem bent u welkom zonder afspraak.
        • Draag een mondneusmasker bij een bezoek aan de winkel.
        • Ontsmet uw handen wanneer u de winkel binnenkomt.
        • Onze webwinkel op www.deschakel.be is 24u/24 open en levert gratis bij u thuis.

        De Kapel

        • In het sociocultureel centrum De Kapel in Berchem kunnen weer activiteiten doorgaan, als de nodige regels worden gerespecteerd.

        Algemeen

        • Medewerkers die ziekteverschijnselen vertonen, blijven uiteraard thuis. Zo beschermen we onze klanten en medewerkers. 
        • Zorgbedrijf Antwerpen sensibiliseert klanten en familie en wijst hen op het belang van een goede handhygiëne en de voorzorgsmaatregelen die de overheid aanraadt.
        • Op locaties waar Zorgbedrijf Antwerpen zowel senioren- als jeugdzorg aanbiedt, wordt extra gewaakt over de scheiding van materiaal en medewerkers om risico op besmettingen maximaal te voorkomen.

        Heeft u vragen?

        Bel onze klantendienst op 03 431 31 31 of e-mail naar klantendienst@zorgbedrijf.antwerpen.be.

        Of contacteer ons via het formulier op de website.

        Meer informatie over het corona-virus vindt op de website van de overheid: https://www.info-coronavirus.be/nl/

        Met vragen daarover, kunt u ook terecht op het telefoonnummer van de overheid: 0800 14 689.